مسلمی‌نائینی: دست تمامی افرادی که به فکر خدمت جهادی هستند را می‌فشاریم

۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۳ اخبار عمومی تاپ خبر
رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه تلاش و جهاد کاظمی آشتیانی وصف‌ناپذیر بوده و ایشان برخی طرح‌های ناشدنی را به منصه ظهور رسانده و عملیاتی کرد، گفت:‌ دست تمامی افرادی که با گرایش‌های مختلف به فکر تلاش و خدمت جهادی هستند را می‌فشاریم.
مسلمی‌نائینی: دست تمامی افرادی که به فکر خدمت جهادی هستند را می‌فشاریم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاحیه پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پشتیبانی جهاددانشگاهی امروز، سوم اسفند، در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد‌.

 

در ابتدای این مراسم باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خیر مقدم به حضار در مراسم، اظهار کرد: هدف ما در ادارات کل این بود که آرامش در مجموعه جهاد حفظ شود. یکی از مسائلی که بدان توجه شد، مسئله نظام‌های مختلف در حوزه جهاد مانند طراحی و بازآرایی نظام بودجه بود.

 

وی افزود: در حوزه عمرانی با مشکل‌ ساماندهی املاک مواجه بودیم که مقدمات آن به خوبی انجام شده است. در حوزه منابع انسانی مشکلات زیادی از باب نظام‌ها در جهاددانشگاهی وجود دارد که مقدماتی مانند طرح رتبه‌بندی و ساماندهی احکام اعضای هیئت علمی و ... در این زمینه انجام شده است.  

دست تمامی افرادی که به فکر خدمت جهادی هستند را می‌فشاریم

 

در ادامه، سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی طی سخنانی اظهار کرد: هدف از برگزاری این گردهمایی در پایان سال این بود که در سال آینده براساس ریل جدید حرکت کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه سرعت مضاعفی را باید در پیش گرفت، ادامه داد: جهاددانشگاهی از زمان شکل‌گیری، محیطی نسبتاً آرام و پذیرایی داشته و از معدود جمع‌هایی است که در بستر دانش و فناوری، فعالیت کرده است.

 

آقاسیدی با اشاره به تغییر شرایط فعالیت جهاددانشگاهی در چله دوم انقلاب نسبت به چله اول، بیان کرد: در چله دوم فضا متفاوت شده و با برنامه‌های قبلی نمی‌توان مسائل پیش رو را حل کرد. با احترام به پیشکسوتان و دستاوردهای گذشته، حتماً باید آینده را براساس اقتضائات خودش پیش ببریم. اگر دچار خاطره‌بازی و تعصبات بخشی شویم، جهاددانشگاهی آسیب‌های جدی می‌‌خورد و به تبع آن اعتمادی که وجود دارد، ممکن است از بین برود.

 

مسئولیت سنگین جهاددانشگاهی در گام دوم انقلاب

 

وی ادامه داد: وقتی مقام معظم رهبری جهاددانشگاهی را در سیر تطور درخشان ارزیابی کرده‌اند، حتما مسئولیت ما در گام دوم انقلاب بیشتر خواهد شد. 

 

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در ایام پیش‌رو، نیاز به تغییر رویکرد در سطح کلان داریم، گفت: زمانی دولت، تنها حامی جهاددانشگاهی بود و در اغلب مواقع انعطاف لازم را در تأمین منابع و هزینه‌کردها داشتیم و معاونت پشتیبانی فقط تسهیل‌گر فرآیندها بود، ولی در حال حاضر خط‌مشی‌ها تغییر کرده است. قوانین و مقرراتی که حاکم بر نهادهای عمومی و مشمولان ماده ۲۹ قانون توسعه ششم کشور شده، سبب شده است هرچه پیش‌تر می‌رویم عرصه به ما تنگ‌تر شود.

 

دست تمامی افرادی که به فکر خدمت جهادی هستند را می‌فشاریم

 

وی ادامه داد: حتماً معاونت پشتیبانی باید رویکرد پیش‌کنشانه و تهاجمی داشته باشد و به صورت توسعه‌نگرانه ‌و پیشرو باشیم تا حوزه تخصصی ما بتواند در سنگرشکنی و تخریب موانع و در تأمین منابع موفق و پیشرو باشد تا بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ... شکوفا شوند.

 

آقاسیدی‌ بیان کرد: یکی از الزامات پیش‌رو این است که در این دوران معاونت پشتیبانی باید به وسط میدان بیاید و معاونت‌های دیگر بتوانند پشت سر آن حرکت کنند تا شکوفایی انجام شود. در شش حوزه فعالیت معاونت پشتیبانی نیازمند بازآفرینی و تعالی سرمایه هستیم‌. 

 

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی با بیان اینکه زیرسیستم‌ها در جهاددانشگاهی فراهم است و اگر اختیارات و انعطاف‌های نهادی و فرانهادی شرایط را ایجاد کند، باید رویکرد ما تغییر کند، اظهار کرد: ما باید رویکرد مطالبات ماهیت نهادی خود را داشته باشیم. ما باید  تعاملات خود را در نهادهای حاکمیتی تأثیرگذار به شکلی تنظیم کنیم که ماهیت نهادی جهاددانشگاهی تقویت شود. ما در رابطه با محدودیت منابع موجود چانه‌زنی نمی‌کنیم بلکه درباره گسترش منابع فعالیت می‌کنیم. 

 

فعالیت و انعطاف مبتنی بر مسائل کشور

 

آقاسیدی تأکید کرد: ساختار جهاددانشگاهی نباید جغرافیامحور باشد. ما نهادی هستیم که مبتنی بر مسائل کشور باید فعالیت و انعطاف داشته باشیم. 

 

وی با بیان اینکه در حوزه سازماندهی و ساختار تشکیلات، باید ضمن حفظ اصالت جهاددانشگاهی، نظام و ساختار مبتنی بر فرآیند را بازآفرینی کنیم، گفت: اگر ظرفیت‌های فعلی را به مکانیسم پویاسازی منابع  ببریم، قطعاً منابع جهاد بیشتر از حمایت‌های دولت می‌تواند برای ما مؤثر باشد.

 

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی بیان کرد: اگر پایدارسازی منابع و بودجه انجام شود، حوزه منابع مالی می‌تواند فعالیت‌های خود را شفاف‌تر پیش ببرد و در همین راستا یک رویکرد تنظیم‌گری در حوزه طرح‌های عمرانی خواهیم داشت تا ۴۳ طرح باقی‌مانده عمرانی به پایان برسد.

 

آقاسیدی اظهار کرد: نباید دچار روزمرگی شویم، بلکه باید نگاه ما پروژه‌ای و زمان‌دار باشد تا بتوانیم مدیریت بهتری کنیم. در دنیایی که افق پیش رو متاورس است اگر نتوانیم زیرساخت‌ها و فرهنگ هوشمندسازی متناسبی داشته باشیم، حتماً دچار مشکل می‌شویم.

 

تضمین معیشت و سلامت اعضا

 

وی افزود: یکی از راهبردهای اساسی ما در حوزه سرمایه انسانی، بحث تضمین معیشت و سلامت اعضاست.‌ اگر کسی را نیاز نداریم، نباید عضو جهاد باشد ولی اگر کسی عضو جهاد است، باید معیشت و سلامت او تأمین شود. دفتر مرکزی جهاد سیاستگذاری خواهد کرد و اگر همدل نباشیم، تغییر ریل ممکن است اصطکاک‌هایی را ایجاد کند.

 

در ادامه، حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام ماه شعبان اظهار کرد: حضور در بین همکاران پشتیبانی و رؤسای واحدهای جهاددانشگاهی را مغتنم می‌شماریم. از بازنشستگان جهاددانشگاهی قدردانی می‌کنیم که با زحمات خود راه را برای حرکت در مسیر توسعه هموار کردند.

 

وی افزود: یکی از مسئولیت‌های سنگین در جهاددانشگاهی حوزه پشتیبانی و مالی است که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. 

 

نائینی با اشاره به روایت زندگی شهید کاظمی آشتیانی بیان کرد: مدیریت ایشان دوست داشتنی بود. یکی از نکات زندگی ایشان رفتار محبت‌آمیز با اعضا بود. در جهاد بحث رئیس و کارمند وجود ندارد. مسئولان جهاد به صورت جهادی عمل می‌کنند و حتی بهره کمتری نیز می‌برند.

 

دست تمامی افرادی که به فکر خدمت جهادی هستند را می‌فشاریم

 

مسلمی‌نائینی اظهار کرد: عملکرد مسئولان گذشته جهاد بسیار مؤثر و اثرگذار بوده است. شهید کاظمی آشتیانی زمانی تمامی نیروهای خدماتی را در اتاق خود جمع کرده و خود شخصا از ایشان پذیرایی کردند. در مسائل سیاسی نیز آن مرحوم علیرغم اینکه گرایشاتی داشتند، هیچ‌گاه منش خود را به دیگران تحمیل نکردند. امروز نیز ما دست تمامی افرادی که با گرایش‌های مختلف به فکر تلاش و خدمت جهادی هستند را می‌فشاریم.

 

الگوبرداری از دکتر کاظمی آشتیانی

 

وی تصریح کرد: تلاش و جهاد کاظمی آشتیانی وصف‌ناپذیر بوده و ایشان برخی طرح‌های نشدنی را به منصه ظهور رسانده و عملیاتی کرد. رعایت نظم و مقررات از دیگر ویژگی‌های مرحوم کاظمی آشتیانی بود که باید سرلوحه کار ما باشد. دلیل اینکه برخی طرح‌های جهاد به سرانجام نرسیده همین عدم آشنایی با مقررات و نظم بوده است.

 

رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: از مسئولان پشتیبانی درخواست می‌کنیم که در این روزها به فکر جهادگران و ایثارگران بوده و به آن ها رسیدگی کنند و وضعیت استخدامی آن‌ها را به خوبی رصد و پیگیری کنند. شفاف‌سازی از جمله وظایف مهم‌ پشتیبانی جهاد است که باید به خوبی در دستور کار قرار گیرد.

 

لینک خبر در خبرگزاری قرآنی  https://iqna.ir/00HIlp

کلید واژه ها: معاونت پشتیبانی معاونت پشتیبانی و مدیریت مناب گردهمایی معاونان پش آقا سیدی دکتر آ دکتر مسلمی نائینی جهاددانش


نظر شما :