جهاددانشگاهی در حالی که یک نهاد فناوری است، فناوری نهادی انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۷ اخبار عمومی تاپ خبر
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تاکید کرد: آنچه کمک می‌کند تا جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تحقیق و توسعه نظام حکمرانی کشور بالنده‌تر پیش رود، به رسمیت شناختن ماهیت نهادی آن است.
جهاددانشگاهی در حالی که یک نهاد فناوری است، فناوری نهادی انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود

دکتر سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در نشست خبری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی گفت: ماهیت فناوری انقلاب اسلامی در نام جهاددانشگاهی متبلور است.

وی با بیان اینکه در چهل و سه سالگی فعالیت جهاددانشگاهی به دنبال ایجاد خدمات رفاهی برای جهادگران هستیم عنوان کرد: اما همچنان پارادایمی در این نهاد وجود دارد که معتقد است رفاه با جهاد، سازگار نیست.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان اینکه ما امانتداران فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی هستیم گفت: این نهاد در فضای پیروزی انقلاب با نفس حضرت امام خمینی(ره) و با اخلاص دغدغه‌مندان انقلابی شکل گرفته است.

دکتر آقاسیدی ادامه داد: امروز دستاوردهای جهاددانشگاهی در حالی به شکوفایی رسیده و در مردم امید آفرینی می‌کند که همچنان پس از چهار دهه فعالیت فرزندانی از نسل امام خمینی(ره) با بالندگی و پایبندی به انقلاب اسلامی در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حالی که یک نهاد فناوری است، فناوری نهادی انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود گفت: باید رسانه‌ها این مفاهیم را از نظام حکمرانی مطالبه کنند چراکه این مفاهیمی که امروز شاهد آن هستیم، همانند پارک‌های علم و فناوری و ساختارهای مشابه مرهون خط‌شکنی‌ها و نوآوری‌های جهاددانشگاهی است و باید این معاونت آن را  مدل می‌کرد و تسری می‌داد تا نهادهای حکمرانی در دوره‌های مختلف آن را به رسمیت می‌شناختند.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان اینکه امروز هیچ ماهیت نهادی نه در جهاددانشگاهی و نه در نهادی دیگر ثبت و ضبط نشده است گفت: در قوانین بالادستی تعریفی به نام دستگاه اجرایی داریم که با ماهیتی سنتی و تعاریفی که بعضاً از دوران قبل از پیروزی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه آنچه کمک می‌کند تا جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تحقیق و توسعه نظام حکمرانی کشور بالنده‌تر پیش رود، به رسمیت شناختن ماهیت نهادی این مولود مبارک انقلاب اسلامی است عنوان کرد: این نهاد با وجود هفت هزار نیروی مستقیم، ۲۵ هزار نفر کنشگر با تعامل مستمر، در سال گذشته فقط ۸ دهم همت بودجه از دولت دریافت کرده است.

دکتر آقاسیدی با بیان اینکه هم اکنون ۲۴ مدل تعامل انسان با جهاد دانشگاهی را شاهد هستیم که متاسفانه این بروکراسی زدگی ما را کم کم با مشکل مواجه می کند و حتماً این نظام نوآوری دچار آسیب خواهد شد افزود: باراهبری و رهنمود دکتر مسلمی برای حل چالش بروکراسی در جذب نخبگان پارادایم حل مسئله و چالشهای بروکراسی کشور با نخبگان در برابر پارادایم غالبی که می خواهد با بروکراسی، چالش نخبگان کشور را حل کند پیشنهاد دادیم که مورد استقبال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارگرفت که آن نیز در فرایند بروکراتیک فعلا در پیچ و تاب است.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، سرمایه انسانی را مهم‌ترین رکن این معاونت ذکر کرد و افزود: از استعدادیابی تا مدیریت خروج نظاماتی را در قالب ۳۲ زیر سیستم در حال طرح‌ریزی در این معاونت جهاددانشگاهی هستیم.

وی با اشاره به اینکه این ایام متعلق به حضرت سیدالشهدا (ع) است با یادآوری داستان حبیب بن مظاهر  بیان کرد بازنشستگی در جهاد دانشگاهی مفهومی ندارد  افزود: اما به دلیل برخی قوانین محیطی شاهد قطع همکاری با برخی از جهادگران هستیم و آنها امکان مجاهدت ندارند و این هم به دلیل اینکه نظامات بروکراتیک کشور این ماهیت مولود مبارک انقلاب اسلامی را به رسمیت نشناخته اند.

دکتر آقاسیدی با بیان اینکه بین نهادها و دستگاه‌های مشابه، این نهاد جز پاک‌ترین و دارای بالاترین سطح بهداشت قضایی است گفت: در سال ۱۴۰۱ با وجود گستردگی و تنوع فعالیت که با بیش از 100 ساختار در سطح کشور در حال خدمت رسانی است تنها شاهد ثبت ۶۳ اعتراض و شکایت علیه این نهاد بودیم.

وی در پایان سخنانش گفت: فعالیت وکنشگری در نظام نوآوری همواره با ریسک هایی مواجه است که همکاران ما در تمامی حوزه های جهاد دانشگاهی با اتکا به ارزش‌های بنیادین خود آن را پذیرا بوده و جهادگران برای بالندگی و شکوفایی انقلاب اسلامی با تمام توان در تلاش هستند.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی مدیریت منابع جهاددانشگاهی انقلاب انقلاب اسلامی نهاد مدیریت


نظر شما :