معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تاکید کرد؛

اولویت جهاددانشگاهی برای شفافیت در مدیریت منابع و ارتقا بهره‌وری / طراحی نظام جذب نیرو بر اساس استعدادیابی

۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۴ اخبار عمومی تاپ خبر
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، از شفافیت در حوزه های مدیریت منابع به ویژه منابع مالی و نظام جبران خدمت، تأکید بر ارتقاء پاسخگویی، احیای روحیه جهادی و ارتقا بهره‌وری را از خط مشی های اصلی این نهاد نام برد.
اولویت جهاددانشگاهی برای شفافیت در مدیریت منابع و ارتقا بهره‌وری / طراحی نظام جذب نیرو بر اساس استعدادیابی

دکتر سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی، پیرامون موضوع افزایش بهره وری در امورات جهاددانشگاهی و ارتقاء پاسخگویی و شفافیت، بیان کرد: ما مسیر بهبود مستمری را در سالیان مختلف طی کردیم و بر حسب اقتضائاتی از روزهای اول تشکیل این نهاد مبارک کارها بر مبنای تعهد، از خودگذشتگی و روحیه جهادی اعضاء تنظیم شده و محیط نیز اقبال خوبی را نسبت به این موضوعات نشان داده است.

وی افزود: هرچه جلوتر آمده ایم هم تغییر و تحولات در محیط شکل گرفته و هم شاهد بلوغ در نظامات و فرآیندهای جهاددانشگاهی هستیم که طبیعتا فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف مختلفی را با خود به همراه دارد، لذا حتما باید نسبت به این موضوعات اندیشیده شود و نظام سازی لازم شکل بگیرد.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی یادآور شد: در دوره ای که توفیق خدمتگزاری در معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع دارم، بر اساس راهبردهای کلان اعلامی از سوی ریاست جهاددانشگاهی چند موضوع را به عنوان خط مشی قرار دادیم. تأکید ریاست این نهاد بر شفافیت در حوزه های مدیریت منابع به ویژه منابع مالی و نظام جبران خدمت، تأکید بر ارتقاء پاسخگویی و احیای روحیه جهادی و برادری در جهاددانشگاهی و ارتقا بهره وری بوده که جزء خط مشی های هادی ما است. پیش نیاز این موارد نیز شناسایی وضع موجود و شناخت فرایندهای کاری و بازآفرینی برخی از نظامات ساختاری و فرایندی است که امیدوارم با سرعت بهینه ای این مسیر را پیش ببریم.

دکتر آقا سیدی تصریح کرد: از جمله اقدامات موثری که در این حوزه انجام گرفته علیرغم تمام کم و کاستی هایی که بعضا قابل بیان است، موضوع شفافیت و ارتقاء پاسخگویی و نظام سازی در بستر فناوری اطلاعات است که به نظر می رسد در حال حاضر به عنوان یک اضطرار است و نه به عنوان نسخه مزیت، لذا در حوزه چشم اندازمان تشکیل یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه و به تعبیری ERP قرار دارد و در کوتاه مدت نیز سامانه جامع منابع انسانی را در دستور کار داریم که با توجه به 30 زیرسیستمی که دارد، اخیرا با سرعت نسبتا بهینه ای در حال پیاده سازی و نظام سازی و استقرار این زیرسیستم ها هستیم.

وی افزود: در حوزه بودجه ای و مالی نیز سامانه ای که وجود داشته به دفتر بودجه ای متصل نبوده و نظامات به صورت پَسینی انجام می گرفته که با همکاری همکاران اداره کل امور مالی و دفتر بودجه تشکیلات و روش ها رویکرد پیش کنشانه و پیش بینی بودجه امسال برای اولین بار اتفاق افتاده و امیدوارم که آثار اصلاحی این نظام سازی ها را در کوتاه مدت شاهد باشیم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در خصوص اینکه در راستای راه حل های عبور از مشکلات مالی که این نهاد در سال های اخیر با آن مواجه بوده، عنوان کرد: ما باید اصالت و ماهیت جهاددانشگاهی را فراموش نکنیم که طبیعتا یک نهاد توسعه ای هستیم و ساختار محض دولتی نیستیم. بنابراین اصولا باید نظام سازی کنیم که نهادهای دولتی بتوانند با خطر کمتری از درس آموخته ها و نظام سازی‌های ما استفاده کنند.

دکتر آقاسیدی با بیان اینکه یکی از مسائلی که به نظر می رسد حتما باید در مورد آن راهکار بهبود اندیشیده شود توجه و ارتباط مستمر با تحولات محیطی است گفت: در برخی موارد ما مزیت هایی را در زمان خودش داشتیم و تدبیر درستی در این خصوص اندیشیده شده و در صنایع و بخش های خدماتی و بعضا تولیدی ورود کرده ایم. محیط مقررات، خط مشی های بالادستی، فضای رقابتی جمعیت و شاخص های تأثیرگذار محیطی به نظر می رسد تحلیل نشده و واکنش های مناسب و متناسبیی را نداشتیم و بر این اساس دچار مسائلی شدیم. لذا اینکه بعضا در برخی واحدها شاهد چالش هایی در حوزه تأمین نظام جبران خدمت و پرداخت به همکاران هستیم، اصالت آن به این بر می گردد که کسب و کارها و خدماتی که عرضه می کنیم بازطراحی و متناسب سازی نشدند و طبیعتا کمک کمتر از هزار میلیارد تومانی که سال گذشته تحقق آن را از سوی دولت و حاکمیت شاهد بودیم کفاف هزینه‌های جهاددانشگاهی را نمی دهد و اصلا مدل جهاددانشگاهی نیز بر این بنیان طراحی نشده است.

وی در ادامه گفت: مهمترین تمهیدی که برای این موضوعات و گذر از چالش های پرداخت حقوق و مزایا و هزینه های جاری و حتی هزینه های توسعه ای وجود دارد بازطراحی خدمات، سرویس ها و محصولاتی است که عرضه می کنیم و توجه به موضوعات اقتصادی است که در دستورکار ما قرار دارد. هم در حوزه های پژوهشی و خدمات تخصصی و هم در حوزه آموزشی و بعضا در برخی از فعالیت های فرهنگی بازطراحی هایی در حال انجام است که امیدوارم هر کسی که زیر پرچم جهاددانشگاهی خدمت می کند و وابسته به این نهاد است، اگر حقی بر گردن جهاددانشگاهی دارد بتوانیم با کرامت و به موقع جبران کنیم.

دکتر آقاسیدی افزود: بعضا نیازمند توانمندسازی و بهبود مستمر در مهارت ها و شایستگی های همکارانمان با توجه به نیازهای محیطی و مأموریت هایی که برای جهاددانشگاهی طراحی شده و یا مأموریت گرفته است، هستیم. اگر ما مدل تأمین هزینه و تناسب آن با درآمدها را بتوانیم طراحی کنیم، حتما اگر کسی کار می کند باید متناسب با آن حقوق دریافت کند؛  در منابع انسانی ما در چهار ظرف جبران خدمت را طراحی کردیم و در حال پیاده سازی آن هستیم تا هر کسی که عضو جهاددانشگاهی است و یا به تعبیری با آن همکاری می کند باید حقوق مکتسبه اولیه را جبران کنیم.

وی ادامه داد: بُعد دوم بحث های شخصیتی و ویژگی های فردی مانند تحصیلات، سنوات و... است که برای جبران خدمت فرد نظام مشخصی تعریف شده است. سومین بحث نیز جایگاه سازمانی، پیچیدگی ها، اهمیت پست و تأثیرگذاری آن در تحقق اهداف است که برای آن جبران خدمت طراحی شده و نهایتا مهمترین بُعد کار عملکرد است که امیدوارم در اولین فرصت ممکن بخش قابل توجهی از نظام جبران خدمت را به عملکرد اعضا گره بزنیم تا بتوانیم از چالش های موجود عبور کنیم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در رابطه با برنامه های این معاونت برای افزایش رضایت منابع انسانی جهاددانشگاهی در سطوح مختلف بیان کرد: در این خصوص باید نظام سازی کنیم. در حال حاضر زحمات همکارانمان را به صورت سنتی جبران می کنیم که قطعاً جبران متناسب با شأن آنها نیست. پیش نیاز اولین گام این بود که ما از تصمیم گیری های شهودی به تصمیم گیری های مبتنی بر داده گذر کنیم، لذا استقرار سامانه جامع منابع انسانی در این مسیر کمک کننده خواهد بود و بر این مبنا اولا باید شناخت دقیق و درستی از اطلاعات همکارانمان داشته باشیم و متناسب با داده ها و تحلیل و تبدیل آن به اطلاعات و سپس دانش سازمانی، خط مشی های مناسب را برای ارتقای رضایت سرمایه انسانی طراحی کنیم که با تلاش همکاران اداره کل سرمایه انسانی در این حوزه به نظر می رسد که با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت هست.

دکتر آقاسیدی در خصوص شیوه های جذب و استخدام نیرو در جهاددانشگاهی عنوان کرد: ما یک مسیر متعالی و حرفه ای را در گذشته شاهد بودیم به این معنی که اغلب همکاران این نهاد فعالان دانشجویی بودند که در دوره دانشجویی شان با واحدهای جهاددانشگاهی به عنوان فعال دانشجویی ارتباط می گرفتند و همگی توانمند می شدند و در مسیر رشد و تعالی قرار می گرفتند و پس از آن برخی افراد گلچین می شدند و وارد سیستم رسمی این نهاد می شدند، اما با توجه به تناسب تغییرات محیطی در نظام دانشگاهی و مقررات کشور بالاخص در 5 ساله اخیر، مسأله جدی در نظام جذب را شاهدیم که مسیر استعدادیابی حرفه ای که در سال های حداقل دو دهه اول تشکیل جهاددانشگاهی شاهد آن بودیم در سال های اخیر با تغییرات مقرراتی و اکوسیستمی در فضای دانشگاه ها متأسفانه دچار آسیب شد.

وی افزود: به دنبال طراحی نظام جذب هستیم، البته نه نظام متداولی که مقررات تکلیف کرده که از طریق آزمون استخدامی باشد، چراکه طبیعتا اقتضائات جهاددانشگاهی با این مدل ها سازگار نیست و ما باید از مسیرهای استعدادیابی اقدام کنیم که برای این موضوع نیز نظام سازی هایی انجام شده و امیدوارم در سال 1402 اولین رویداد شناسایی جهاددانشگاهی به جامعه هدف و مخاطب و استعدادیابی از بین نخبگان دانشگاهی و دانشجویی حسب مأموریت ها و نیازهای سازمانی کار را شروع کنیم و مسیر بهبود مستمری را در این فضا شاهد باشیم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در رابطه با اینکه در جهاددانشگاهی به چه میزان به جووانان اعتماد می شود، تصریح کرد: یک مصداق عینی آن همین اعتماد به خود بنده حقیر و سایر همکارانی است که در جهاددانشگاهی در سنین جوانی به آنها اعتماد قابل توجهی شده است. لذا ما هم در حوزه های تخصصی و هم در حوزه های مدیریتی در حال حاضر شاهدیم که جوانان با روحیات، تخصص و سلایق مختلف در حال انجام وظیفه و خدمت هستند و به نظرم جهاددانشگاهی این دو بازوی تجربه و نیروی جوانی را به درستی در همه سال های عمر سازمانی خود مدیریت کرده است، چراکه هم به بزرگترها و پیشکسوتان خود احترام گذاشته و تجارب، دانش و تخصص این عزیزان همیشه راهنما و پیش برنده بوده و انرژی خلاقیت و نیروی جوانی را هم در کنار این موضوع داشته و امیدوارم هرچه پیشتر که می رویم این بازگشت به اصالت جهاددانشگاهی که یک نهاد دانشگاهی، دانشجویی و جوان پسند بوده و است ر ارتقاء و بهبود بخشیم.

دکتر آقاسیدی در خصوص اینکه جهاددانشگاهی به عنوان تجلی گاه علم، ایمان و عمل چه نقشی می تواند در پیشرفت دانش بنیان کشور داشته باشد، گفت: خود جهاددانشگاهی به عنوان نهاد بومی علم و فناوری کشور که در بستر و پایگاه فرهنگی ایجاد شده و این مسیری که جهاددانشگاهی الحمدلله باصلابت در 43 سال گذشته طی کرده و دستاوردهای مختلف مسأله محوری و داستان های موفقیتی که برای انقلاب اسلامی رقم زده باید مدل سازی شود و اگر درست به مخاطبین عرضه شود حتما تجلی گاه علم، ایمان و عمل خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: جهاددانشگاهی نهاد پیشرفت دانش بنیان کشور است و به عنوان موتور محرکه در حوزه پیشرفت دانش بنیان در این سال ها خوب درخشیده و امیدوارم با تلاش عزیزان جهادی در سراسر کشور و ظرفیت سازی هایی که وظیفه ما است و زیرساخت هایی که باید فراهم بکنیم، هرچه جلوتر می رویم و در گام دوم انقلاب اسلامی و چلّه دوم عمر سازمانی جهاددانشگاهی، این نهاد مولود انقلاب اسلامی را بالنده تر شاهد باشیم و درخشش های جهانی را از آن نمایه کنیم.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی مدیریت منابع جهاددانشگاهی


نظر شما :