آیین‌نامه تشکیل‌ و اختیارات‌ کمیسیون‌های‌ ارتقاء

تعداد بازدید:۱۹۰۳

[1] ماده‌ 1: بمنظور رسیدگی‌ و اظهار نظر نسبت‌ به‌ صلاحیت‌ علمی‌ داوطلبان‌ عضویت‌ هیأت‌علمی‌ و ارتقاء هیأت‌علمی‌ به‌ مراتب‌ مربی پژوهش‌، استادیار پژوهش و دانشیار پژوهش و ارزیابی‌ کیفیت‌ انجام‌ وظائف‌ هیأت‌علمی ‌و همچنین‌ رسیدگی ‌به‌ سایر مواردی‌ که‌ در آیین‌نامه استخدامی ‌اعضاء هیأت‌علمی‌ به‌ آن‌ اشاره‌ شده‌ است‌، کمیسیون‌ ارتقاء در هر یک‌ از جهادهای‌ دانشگاهی‌ واجد شرایط‌ تشکیل‌ می‌گردد.

 

ماده‌2: ترکیب‌ اعضاء کمیسیون ارتقاء عبارت‌ است‌ از:

- مسئول بخش اداری - مالی

- مسئول بخش طرحها و تحقیقات

و سه نفر از اعضای هیات علمی که عضو رسمی جهاددانشگاهی باشند.

حداقل بیش از نیمی از اعضای کمیسیون باید از مرتبه مربی پژوهش یا بالاتر باشند.

تبصره1: به درخواست رییس واحد و کمیسیون مرکزی ارتقا سه نفر اعضای هیات علمی مذکور در ماده2 قابل افزایش است.

تبصره2: رییس واحد پس از تصویب تعداد اعضای کمیسیون افرادی را به شرح فوق انتخاب  و آنها را برای مدت 2 سال برای عضویت در کمیسیون فرعی ارتقا به کمیسیون مرکزی معرفی می کند.

تبصره‌ 3 : اگر با توجه‌ به‌ شرایط‌ جهاد انتخاب‌ حداقل‌ تعداد نفرات‌ بشرح‌ فوق‌ میسر نباشد دراین‌ صورت‌آن‌ جهاد واجد شرایط‌ کمیسیون‌ ارتقاء نبوده‌ و وظائف‌ مندرج‌ در ماده‌ یک‌ توسط‌ کمیسیون‌ مرکزی‌ انجام‌ خواهد شد.

تبصره ‌4 : اگر یکی‌ از اعضاء کمیسیون‌ به‌ هر علت‌ سه‌ جلسه‌ متوالی‌ یا پنج‌ جلسه‌ متناوب ‌در طول‌ سال‌ غیبت‌ نماید، مستعفی‌ شناخته‌ شده‌ و رئیس واحد می‌تواند اعضاء واجد شرایط‌ دیگری‌ را برای‌ بقیه‌ مدت‌ بجای‌ وی‌ معرفی‌ کند.

 

ماده3: ریاست‌ کمیسیون‌ توسط‌ رئیس واحد از بین‌ دو نفر معاون پشتیبانی و پژوهشی ‌انتخاب‌ می‌شود. جلسات ‌کمیسیون‌ حداقل‌ ماهی‌ یکبار تشکیل‌ می‌شود. دعوت‌ جلسه‌ بوسیله‌ رئیس‌کمیسیون‌ انجام‌ می‌گیرد.

تبصره : کمیسیـون‌ مرکزی‌ در صورت‌ لزوم‌ یک‌ نفر نماینده‌ بدون‌ حق‌ رأی جهت‌ شرکت‌ در جلسات‌ کمیسیون‌ فرعی‌ جهاد بمنظور برقراری‌ ارتباط‌ و ایجاد هماهنگی‌ معرفی‌ می‌نماید.

 

ماده‌4: در اولین‌ جلسه‌ که‌ به‌ دعوت‌ رئیس‌ کمیسیون‌ تشکیل‌ می‌گردد یکی ‌از اعضاء بعنوان‌ منشی‌ کمیسیون‌ انتخاب‌ می‌شود. مصوبات‌ کمیسیون‌ توسط‌ منشی‌ تنظیم‌ و به‌ رئیس‌ کمیسیون‌ ارائه‌ می‌گردد. دعوت‌ جلسه‌ بوسیله‌ منشی‌ کمیسیون‌ انجام‌ می‌گیرد.

 

ماده‌5: جلسات‌ کمیسیون‌ با حضور حداقل‌ دو سوم (3/2) اعضاء رسمیت‌ می‌یابد. رأی کمیسیون‌ همواره‌ مخفی‌ است‌ و تصمیمات‌ با اکثریت‌ نصف‌ بعلاوه‌ یک‌ اعضاء حاضر و غائب‌ کمیسیون‌ اتخاذ می‌گردد. تعداد آراء مخالف‌، موافق‌ و ممتنع‌ باید در صورتجلسه‌ درج‌ شود. مصوبات‌ کمیسیون‌ توسط‌ رئیس‌ به‌ رئیس واحد و توسط‌ رئیس واحد به‌ کمیسیون‌ مرکزی‌ گزارش‌ می‌شود و با تصویب‌ کمیسیون‌ مرکزی‌ مطابق‌ آئین‌نامه‌ استخدامی‌ اعضاء هیأت‌علمی اجرا می‌گردد.

 

ماده‌6 : معاون پشتیبانی مکلف‌ است‌ از طریق‌ کارگزینی‌ جهاد مربوط‌ برای‌ هریک‌ از اعضاء هیأت‌علمی‌ پرونده‌ای‌ تشکیل‌ داده‌، پرونده‌های‌ مربوط‌ به‌ ارتقاء اعضای‌ علمی‌ را طبق‌ ضوابط‌ ارتقاء تکمیل‌ و برای‌ قراردادن‌ در دستور جلسه‌ کمیسیون‌ به‌ منشی‌ کمیسیون‌ ارسال‌ نمایند.

 

ماده 7: کمیسیون می‌تواند در صورت لزوم پرونده داوطلبان را برای تکمیل به مراکز مربوط احاله نماید و همچنین نظر سایر کارشناسان و اعضاء هیأت‌علمی آن جهاد یا خارج از آن را درمورد فعالیت‌های آموزشی تحقیقاتی و انتشاراتی داوطلب کسب نماید.

 

ماده 8: به منظور رسیدگی و اظهارنظر نسبت به صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیات علمی جهاد دانشگاهی و همچنین ارتقاء‌ و رسیدگی به موارد مذکور در این آیین نامه و نیز در آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی براساس ارزیابی کیفیت انجام وظیفه اعضاء هیات علمی جهاد دانشگاهی که نمی توانند کمیسیونهای فرعی را تشکیل دهند،‌ کمیسیون مرکزی ارتقاء بشرح زیر تشکیل می‌گردد:

1-   کمیسیون مرکزی ارتقاء‌ متشکل از 7 نفر از اعضای هیات علمی می باشد. اعضای کمیسیون به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی و تصویب شورا و با حکم رئیس شورا منصوب می گردند و زیر نظر زئیس شورا فعالیت می کنند.

2-     رئیس و منشی کمیسیون مرکزی ارتقاء از بین اعضاء‌ کمیسیون توسط رئیس شورای مرکزی انتخاب و با حکم وی منصوب می شوند.

 

ماده 9: در صورت غیبت رئیس کمیسیون منشی کمیسیون وظایف وی را انجام خواهد داد.

 

ماده 10: کمیسیون میتواند حداکثر سه نفر صاحب نظر را بعنوان مشاور کمیسیون انتخاب نماید . مشاور و مشاورین بدون حق رای در صورت لزوم به جلسات کمیسیون دعوت خواهند شد.

 

ماده 11: برای تشکیل جلسه‌های کمیسیون، دعوت از طرف منشی کمیسیون بعمل خواهد آمد. همراه دعوت‌نامه ، دستور جلسه و مواردی که باید رسیدگی شود،‌ یک هفته قبل از تشکیل جلسه برای اعضاء کمیسیون ارسال خواهد شد.

 

ماده 12: جلسات کمیسیون با حضور حداقل دو سوم (3/2) اعضا رسمیت می یابد. رای کمیسیون همواره مخفی است و تصمیمات با اکثریت نصف بعلاوه یک اعضا حاضر و غایب کمیسیون اتخاذ می گردد.

 

ماده 13: اگر یکی از اعضا کمیسیون مرکزی ارتقاء‌ به هر علت چهار جلسه متوالی یا 8 جلسه متناوب در طول سال غیبت نماید مستعفی شناخته خواهد شد.

 

ماده 14: کمیسیون دارای کمیته های تخصصی در رشته های مربوط، بشرح زیر خواهد بود:

1-14- کمیته تخصصی گروه پزشکی

2-14- کمیته تخصصی گروه فنی و مهندسی و ( معماری)‌

3-14- کمیته تخصصی گروه علوم پایه

4-14- کمیته تخصصی گروه کشاورزی

5-14- کمیته تخصصی گروه علوم انسانی و هنر

 

ماده 15: تعداد اعضاء هر کمیته تخصصی حداقل سه نفر خواهد بود که توسط کمیسیون مرکزی با رعایت تخصص آنان از میان اعضاء‌ هیات علمی رسمی جهاد دانشگاهی انتخاب و با حکم رئیس کمیسیون مرکزی منصوب می شوند.

تبصره1:  در هر کمیته تخصصی حداقل باید یکنفر از اعضاء‌ کمیسیون مرکزی عضویت داشته باشد وی رئیس کمیته خواهد بود .

 

ماده 16: کمیته های تخصصی می‌توانند در صورت لزوم از کارشناسان و اعضاء‌ هیات علمی جهاد یا خارج از آن نظر خواهی نمایند.

 

ماده 17: برای تشکیل کمیته های تخصصی، رئیس کمیته از اعضاء‌کمیته مربوط دعوت بعمل خواهد آورد.

تبصره : در صورت لزوم و به تشخیص هر کمیته از دبیر یا نماینده تام الاختیار جهاد پیشنهاد دهنده و یا داوطلب احراز مرتبه علمی جهت ادای توضیحات در جلسه کمیته دعوت بعمل می آید.

 

ماده 18: پیشنهادهای رسیده از جهاددهای دانشگاهی باید مستند به مواد مربوط به آیین نامه استخدامی اعضاء‌هیات علمی و دیگرآیین نامه های مربوط و همچنین نظر صریح دبیر شورای جهاد مربوط باشد. این پیشنهاد ها پس از طرح و بررسی در کمیته های تخصصی همراه با خلاصه پرونده و نظر کمیته برای صدور رای نهایی به کمیسیون ارائه می شود.

 

ماده 19: غیبت اعضای کمیته های تخصصی بدون عذر موجه در سه جلسه متوالی یا چهار جلسه متناوب در یک سال استعفاء تلقی شده و بجای ایشان اشخاص دیگری انتخاب خواهند شد.

 

ماده 20: مصوبات کمیسیون با امضاء رئیس کمیسیون به مراجع ذیربط ابلاغ خواهد شد.


 

[1]- مصوبه مورخ 9/6/1368 شورای مرکزی ارتقاء