آییننامهی ضوابط به کارگیری ساختمان ها و فضاهای اداری جهاددانشگاهی
[1] این آییننامه به منظور بهرهبرداری مطلوب از ساختمانهای اداری، تخصیص مناسب فضای اداری و کاهش هزینههای ناشی از تأمین، بهرهبرداری و نگهداری ساختمانهای موجود در مجموعهی جهاددانشگاهی، تدوین و تصویب گردیده است.
ماده 1) مفاهیم و تعاریف:
1-1) فضاهای اداری: منظور فضاهایی هستند که کار اصلی اداری مستقیماً در آنها انجام میشود. از قبیل: اتاقهای مدیریت، کارشناسی (یک یا چندنفره)، فضای انجام امور دفتری، بایگانیهای جاری و ...
2-1) فضاهای وابسته: منظور فضاهایی هستند که برای تسهیل و خدماترسانی انجام کار پیشبینی شده و در کنار فضاهای اصلی شکل میگیرند. از قبیل: سالن اجتماعات، کتابخانه، اتاق جلسات و ...
3-1) فضاهای پشتیبانی: منظور فضاهایی هستند که برای تأمین رفاه کارکنان یا برای پشتیبانی از فعالیتها و خدمات اداری در ساختمان پیشبینی شده است. از قبیل: اتاق سرور، غذاخوری، نمازخانه، چاپ و تکثیر، آبدارخانه، تأسیسات، انبار، سرویسهای بهداشتی و ...
4-1) فضای ارباب رجوع: منظور فضاهایی هستند که برای تکریم ارباب رجوع جهت دریافت خدمات مورد نظر مشخص میگردد.
5-1) فضاهای گردش: منظور فضاهایی هستند که برای ارتباط دادن بین فضاهای اصلی، وابسته و پشتیبانی پیشبینی میشوند. از قبیل راهروها، راهپلهها و ...
6-1) فضاهای اختصاصی: منظور فضاهایی هستند که در جهت اجرای وظایف و مأموریتهای اصلی دستگاه اجرایی، به طور خاص ایجاد میگردد. از قبیل: آزمایشگاه، کارگاه، کلاس درس و ...
7-1) زیربنای خالص: عبارتست از مجموع فضاهای اداری، وابسته، پشتیبانی و ارباب رجوع.
ماده 2) نسبت قابل قبول سطح زیربنای خالص به کل زیربنای ساختمان (فضاهای غیر اختصاصی)؛
65% ≤ |
سطح زیربنای خالص |
کل سطح زیربنای ساختمان |
ماده 3) نسبت قابل قبول سطح زیربنای هر یک از فضاهای اداری، وابسته، پشتیبانی و ارباب رجوع به سطح زیربنای خالص (فضاهای غیر اختصاصی)؛
60% ≤ |
سطح زیربنای فضاهای اداری |
سطح زیربنای خالص |
|
|
|
20% ≥ |
سطح زیربنای فضاهای وابسته |
سطح زیربنای خالص |
|
20% ≥ |
سطح زیربنای فضاهای پشتیبانی و ارباب رجوع |
سطح زیربنای خالص |
ماده 4) در طراحی و ساخت ساختمانهای جهاددانشگاهی، رعایت کامل نسبتهای مندرج در مواد فوق الزامی است.
تبصره 1: چنانچه در هنگام خرید یا اجاره ساختمان جهت انجام فعالیتها، نسبتهای فوق رعایت نشده باشد، لازم است ضمن انعکاس مراتب به معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، مجوز لازم از این معاونت اخذ شود.
تبصره 2: ایجاد فضاهای اختصاصی شامل محدودیتهای مندرج در این آییننامه نمیشود.
ماده 5) فضای اداری مورد نیاز اعضای دفتر مرکزی جهاددانشگاهی بر اساس جدول شماره (1) و فضای اداری مورد نیاز اعضای سایر واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی بر اساس جدول شماره (2) محاسبه میشود.
جدول شماره (1) متراژهای مورد نیاز برای مشاغل دفتر مرکزی جهاددانشگاهی
ردیف |
سطح شغلی |
متراژ |
۱ |
رییس جهاددانشگاهی (فضای اصلی و وابسته) |
۷۰ متر |
۲ |
مشاوران رییس |
۱۵ متر |
۳ |
مدیر دفتر رییس جهاددانشگاهی |
۲۰ متر |
۳ |
فضای ارباب رجوع دفتر ریاست |
۲۰ متر |
۴ |
معاونان جهاددانشگاهی (فضای اصلی و وابسته) |
۴۵ متر |
۵ |
مسئول دفتر معاونان (با فضای ارباب رجوع) |
۱۵ متر |
۶ |
مدیران کل (فضای اصلی و وابسته) |
30 متر |
۷ |
مسئولان دفاتر مدیران کل (فضای اصلی و ارباب رجوع) |
برای ادارات کل با بیش از 20 نفر شاغل: 15 متر |
برای ادارات کل کمتر از 20 نفر شاغل: 12 متر |
||
۸ |
مدیران ادارات و گروه ها |
برای ادارات با بیش از 5 نفر شاغل: 15 متر |
برای ادارات کمتر از 5 نفر شاغل: 10 متر |
||
۹ |
مسئول قسمت |
7.5 متر |
۱۰ |
کارشناس مسئول |
7.5 متر |
۱۱ |
کارشناس |
۶ متر |
۱۲ |
کمک کارشناس |
۵ متر |
۱۳ |
سایر مشاغل |
۴ متر |
جدول شماره (2) متراژهای مورد نیاز برای مشاغل سایر واحدهای سازمانی
ردیف |
سطح شغلی |
متراژ |
۱ |
رییس واحد (فضای اصلی و وابسته) |
40 متر |
2 |
مدیر دفتر رییس (با فضای ارباب رجوع) |
30 متر |
3 |
معاونان واحد (فضای اصلی و وابسته) |
30 متر |
4 |
مسئولان دفاتر معاونان واحد (فضای اصلی و ارباب رجوع) |
برای معاونتهای با بیش از 20 نفر شاغل: 15 متر |
برای معاونتهای کمتر از 20 نفر شاغل: 12 متر |
||
5 |
مدیران ادارات و گروهها |
برای ادارات با بیش از 5 نفر شاغل: 15 متر |
برای ادارات کمتر از 5 نفر شاغل: 10 متر |
||
6 |
مسئول قسمت |
7.5 متر |
7 |
کارشناس مسئول |
7.5 متر |
8 |
کارشناس |
۶ متر |
9 |
کمک کارشناس |
۵ متر |
10 |
سایر مشاغل |
۴ متر |
تبصره 1: منظور از «واحد»، کلیهی مجموعههای سازمانی تابعه شامل: پژوهشگاه، پژوهشکده، سازمان، مرکز، پارک علم وفناوری و مرکز رشد میباشد.
تبصره 2: منظور از نفر در جدول فوق، تعداد نفرات شاغل تماموقت است.
تبصره 3: پستهای خدمات، نگهبانی، تأسیسات و راننده به دلیل ماهیت متفاوت با سایر پستها، در این دستهبندی دیده نشده و اختصاص فضای کاری به شاغلان در این قبیل پستها به تناسب اقتضائات کاری ایشان خواهد بود.
این آییننامه به پیشنهاد معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع در 5 ماده و 5 تبصره تدوین و در تاریخ 03/09/94 به تأیید ریاست محترم جهاددانشگاهی رسیده و از تاریخ ابلاغ لازمالاجراست.