شیوه‌ نامه تأسیس و فعالیت مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی

تعداد بازدید:۸۹۹۴

 [1] مقدمه:

به منظور اجرایی نمودن "آئین‌نامه تأسیس و فعالیت مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی" مصوب جلسه مورخ 14/2/92 شورای نظارت و گسترش مراکز آموزشی،«شیوه‌نامه تأسیس و فعالیت مراکز آموزشی کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی» به شرح ذیل تدوین گردیده است:

 

فصل اول: تعاریف

ماده 1: تعاریف:

- دوره آموزشی: دوره‌های آموزشی کوتاه مدت عمومی، تخصصی و تخصصی پیشرفته که ارائه آن منجر به صدور گواهی پایان دوره غیر دانشگاهی می‌گردد.

- دوره عمومی: دوره‌هایی که محتوای آن منجر به افزایش دانش، مهارت و توانمندی عمومی، فراگیران می‌شود، از قبیل دوره‌های: مکالمه زبان عمومی انگلیسی، مهارت‌های هفتگانه کامپیوتر(ICDL)، آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و...

- دوره تخصصی: دوره‌هایی که محتوای آن منجر به ایجاد مهارت خاصی در فراگیران می‌شود، از قبیل دوره‌های: اتوکد، فن‌ترجمه، فتوشاپ، حسابداری، نقشه خوانی و...

- دوره تخصصی پیشرفته: دوره‌هایی که برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در مرزهای دانش برای یک رشته که تخصص ویژه‌ای را در فراگیران ایجاد می‌نماید. از قبیل دوره‌های: ایمپلنت، PLC و...

- گروه تخصصی آموزشی‌: گروه تخصصی- آموزشی متشکل از اعضای متخصص در یک زمینه خاص است که مسئولیت راهبری و برنامه‌ریزی در یک حوزه آموزشی متجانس را به عهده دارند و در معاونت آموزشی دفتر مرکزی مستقر می‌باشند، مانند: گروه‌های تخصصی- آموزشی علوم انسانی، علوم پزشکی، فنی- مهندسی، کامپیوتر، فرهنگ و هنر، کشاورزی و منابع طبیعی، زبان‌های خارجی و علوم پایه.

- گروه آموزشی: متشکل از یک یا چند رشته یا دوره متجانس و دارای وجوه مشترک در مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت واحدهای جهاددانشگاهی، مانند: گروه زبان‌های خارجی، هنر و ...

- مسئول گروه آموزشی: به فردی اطلاق می‌شود که مسئولیت راهبری و برنامه‌ریزی گروه آموزشی را به عهده دارد.

- اعضای جهاددانشگاهی: افرادی که مطابق ماده 2 آیین‌نامه استخدامی جهاد دانشگاهی تحت عناوین عضو رسمی، عضو پیمانی یا عضو قراردادی (تمام وقت یا پاره ‌وقت) در استخدام جهاددانشگاهی می‌باشند.

- فراگیر: به فردی اطلاق می‌شود که در هر یک از دوره‌های آموزشی کوتاه مدت شرکت می‌کند.

- تخفیف: درصدی از کل شهریه است که برخی از فراگیران واجد شرایط تخفیفات، از پرداخت آن معاف می‌شوند.

- بستگان(خانواده): عبارتند از پدر، مادر، همسر، فرزندان، خواهران و برادران عضو جهاد دانشگاهی.

- تفاهم‌نامه: توافقی است که زمینه یا زمینه‌های همکاری جهاد دانشگاهی با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، نهادها و یا سازمان‌های دولتی و غیر دولتی را مشخص می‌نماید، بدون آنکه تعهد حقوقی جهت انجام برای طرفین ایجاد نماید.

- قرارداد: سندی است تعهدآور که بین جهاد دانشگاهی و یکی از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، نهادها و یا سازمان‌های دولتی و غیر دولتی منعقد می‌شود، و بر طبق آن طرفین متعهد به انجام آن می‌باشند. قرارداد می‌تواند در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه همکاری، در زمینه آموزشی منعقد شود.

یاد آوری: سایر تعاریف، در ماده 1 «آئین‌نامه تأسیس و فعالیت مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی» آمده است.

 

فصل دوم: تأسیس مرکز آموزشی کوتاه مدت و صدور مجوز فعالیت 

ماده 2: فرآیند صدور موافقت اصولی (اولیه)

1-  ارائه  طرح توجیهی و تکمیل فرم درخواست موافقت اصولی تأسیس مرکز آموزشی کوتاه مدت (فرم شماره 1) توسط واحد متقاضی و ارسال به معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی

2- بررسی شرایط واحد برای اعطای موافقت اصولی توسط اداره کل نظارت و گسترش مراکز آموزشی

3- بررسی تقاضای واحد در شورای نظارت و گسترش و اخذ تصمیم

4- صدور موافقت اصولی و یا اعلام دلایل عدم موافقت از سوی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی

 

ماده 3:فرآیند صدور مجوز موقت

1- تکمیل فرم درخواست صدور مجوز موقت تأسیس مرکز آموزشی کوتاه مدت (فرم شماره 2) توسط واحد متقاضی و ارسال به معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی

2- بررسی شرایط واحد برای صدور مجوز موقت تأسیس، توسط اداره کل نظارت و گسترش مراکز آموزشی

3- بررسی تقاضای واحد در شورای نظارت و گسترش و اخذ تصمیم

4- صدور مجوز موقت تأسیس و یا اعلام دلایل عدم موافقت از سوی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی

تبصره 1: بررسی درخواست تمدید مجوز موقت در قالب فرم شماره 3 انجام می شود.

 

ماده 4: فرآیند صدور مجوز دائم (موافقت قطعی)

1- تکمیل فرم درخواست صدور مجوز دائم (موافقت قطعی) مرکز آموزشی کوتاه مدت (فرم شماره 4) توسط واحد متقاضی و ارسال به معاونت آموزشی دفتر مرکزی

2- بررسی شرایط واحد برای صدور مجوز دائم (موافقت قطعی) توسط اداره کل نظارت و گسترش مراکز آموزشی

3- بررسی تقاضای واحد در شورای نظارت و گسترش و اخذ تصمیم

4- صدور مجوز دائم (موافقت قطعی) تأسیس و یا اعلام دلایل عدم موافقت از سوی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی

تبصره 2: مراکز موظفند یک نسخه از مجوز فعالیت آموزشی را در محل مناسب در مرکز نصب نمایند.

 

ماده 5: فرآیند صدور مجوز جابجایی

1- تکمیل فرم درخواست صدور مجوز جابجایی مرکز آموزشی کوتاه مدت (فرم شماره 5) توسط واحد متقاضی و ارسال به معاونت آموزشی دفتر مرکزی

2- بررسی شرایط واحد برای صدور مجوز جابجایی توسط اداره کل نظارت و گسترش مراکز آموزشی

3- بررسی تقاضای واحد در شورای نظارت و گسترش و اخذ تصمیم

4- صدور مجوز جابجایی و یا اعلام دلایل عدم موافقت از سوی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی

 

ماده 6: مراکز آموزشی داخل دانشگاه

فعالیت این نوع مراکز با اخذ مجوز از شورا امکان پذیر می‌باشد.

 

ماده 7: فرآیند تدوین دوره آموزشی

به منظور تدوین دوره‌های آموزشی کوتاه مدت جدید، هر یک از واحدها می‌توانند در چهارچوب زیر دوره‌های پیشنهادی را برای بررسی و تصویب به معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی ارسال نمایند.

1- تکمیل فرم های پیشنهاد تدوین دوره آموزشی کوتاه مدت(فرم شماره6) و فرم مشخصات کارشناس مدرس(فرم شماره 7) توسط واحد و ارسال به دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش

2- بررسی محتوای دوره پیشنهادی در گروه تخصصی – آموزشی مربوط

3- اعلام نتیجه بررسی به واحد پیشنهاد دهنده دوره (سه ماه پس از دریافت پیشنهاد تدوین)

تبصره 3: دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از انقضای مهلت، پاسخ لازم را به واحد متقاضی اعلام نماید.

4- در صورت تأیید دوره آموزشی، ابلاغ عنوان و سرفصل های آموزشی دوره مصوب به تمامی واحدها

تبصره 4: دوره آموزشی به نام واحد تدوین کننده، ثبت می‌گردد و آن واحد از امتیاز تدوین دوره بهره مند خواهد شد.

تبصره 5: دوره‌های آموزشی جدید مصوب، توسط دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزشی طی بخشنامه‌ای به واحدها ابلاغ خواهدشد.

 

ماده 8: فرآیند صدور مجوز دوره آموزشی

مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی برای انجام فعالیت آموزشی لازم است طی فرآیند زیر، مجوز برگزاری دوره آموزشی را اخذ نمایند. بدیهی است هیچ کدام از مراکز آموزشی بدون اخذ مجوز مربوط، مجاز به برگزاری دوره آموزشی نمی‌باشند.

1- تکمیل فرم مشخصات کارشناس مدرس و فرم تقاضای مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت (فرم‌های شماره 7 و 8) توسط واحد و ارسال به معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی

2- بررسی امکانات واحد– با توجه به نوع دوره آموزشی- برای صدور مجوز برگزاری دوره آموزشی توسط دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش

3- صدور مجوز برگزاری دوره آموزشی و یا اعلام دلایل عدم موافقت از سوی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی (حداکثر یکماه  پس از دریافت تقاضا)

تبصره 6 : تغییرات اعمال شده در محتوا و ساعات آموزشی دوره‌های مصوب توسط دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش طی بخشنامه به واحدها ابلاغ خواهد شد.

تبصره 7: واحدهای جهاددانشگاهی ملزم به رعایت سرفصل‌های مصوب و همچنین تغییرات اعمال شده در سرفصل، محتوا و ساعات دوره‌های آموزشی مصوب ابلاغی از سوی معاونت آموزشی می‌باشند.

 

فصل سوم: ضوابط فعالیت مرکز آموزشی

ماده 9: نرم‌افزار ثبت‌نام آموزشی

تمامی مراکز آموزشی موظفند جهت یکسان سازی فعالیت مرکز، از هنگام ثبت نام تا پایان دوره آموزشی و صدور گواهی (درصورت لزوم) از نرم‌افزار معرفی شده معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استفاده نمایند.

 

ماده 10: ضوابط مربوط به دوره‌های آموزشی و فراگیران

- حداقل میزان تحصیلات فراگیران جهت شرکت در دوره‌های آموزشی براساس استانداردهای مربوط به آن دوره می‌باشد.

- کلاس‌های خواهران و برادران در صورت امکان در دو مرکز جداگانه و یا حتی‌المقدور در روزهای جداگانه (زوج و فرد) ارائه گردد.

تبصره 8: در موارد استثنایی که کلاس‌های درسی به حد نصاب لازم (حداقل 15 نفر برای کلاس‌های نظری) نمی‌رسد، ارائه کلاس‌های مختلط با رعایت سایر موارد و با تأیید رئیس واحد بلامانع است.

- رعایت ترکیب سنی و تفکیک فراگیران (تفکیک دختر و پسر) در دوره‌های آموزشی الزامی است.

- رعایت شئونات اسلامی و سایر مقررات عمومی مراکز آموزشی توسط فراگیران ضروری است.

- ثبت نام اتباع خارجی، تابع مقررات جاری کشور می‌باشد.

 

ماده 11: ضوابط مربوط به مدرسان

مدرسان مراکز آموزشی، باید واجد شرایط ویژه ذیل باشند:

الف) داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی از دانشگاه‌های معتبر داخلی یا خارجی و از وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تبصره 9: در شرایط خاص به تشخیص مسئول گروه آموزشی و تأیید معاونت آموزشی دفتر مرکزی، استفاده از افراد دارای مدرک کمتر از کارشناسی بلامانع است.

تبصره 10: استفاده از مدرسان خارجی تابع مقررات جاری کشور می‌باشد.

ب) مرتبط بودن زمینه تخصصی و علمی با دوره آموزشی

ج) برخورداری از توانمندی و تجربه‌های لازم در به کارگیری شیوه‌های مؤثر و مفید تدریس

د) برخورداری از ارزش‌های اخلاقی نظیر: نظم‌ پذیری، احترام به قانون، مسئولیت پذیری، شایستگی حضور و صلاحیت تدریس در محیط‌های آموزشی به ویژه جهاددانشگاهی

 

استفاده از متقاضیان تدریس در دوره های آموزشی، طبق مراحل زیر انجام می شود:

1- تکمیل فرم درخواست تدریس(فرم شماره 9) به انضمام مدارک(خلاصه سوابق آموزشی و پژوهشی و مستندات مربوط) توسط فرد متقاضی و ارائه به مسئول گروه آموزشی و یا معاون آموزشی واحد

2- بررسی صلاحیت های علمی و عمومی و شرایط متقاضی توسط گروه آموزشی یا معاون آموزشی واحد

3- انعقاد قرارداد حق التدریس منطبق با آیین‌نامه حق التدریس جهاد دانشگاهی

توجه 1: اعضای هیأت علمی جهاد دانشگاهی و متقاضیانی که صلاحیت علمی و عمومی آنان از طریق وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورد تأیید قرار گرفته و نیز مدرسین علمی- کاربردی دارای ID کارت مورد تأیید دانشگاه جامع علمی – کابردی و نیز دارندگان سوابق آموزشی و پژوهشی از اولویت برخوردار می باشند.

توجه 2: تدریس در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی نمی تواند مبنای استخدام و یا تعهد استخدام برای مدرسین باشد.

لازم است به کارگیری مدرسان در مراکز آموزشی به عنوان حق‌التدریس به نحوی صورت گیرد که ضمن رعایت حقوق افراد، انتظار و یا تعهدی فراتر از یک قرارداد موقت حق‌التدریس برای مدرسان ایجاد نکند.

توجه 3: به منظور ایجاد هماهنگی لازم و متناسب با شئونات جهاددانشگاهی، ضروری است قبل از بکارگیری مدرسان، جلسات توجیهی برگزار شود و ضمن تبیین اهداف دوره آموزشی و انتظارات جهاد دانشگاهی، توجه به مسایل فرهنگی و جهت‌گیری صحیح تربیتی که از جمله مسایل مهم در امر آموزش جهاددانشگاهی است و نیز رعایت سرفصل‌های آموزشی مصوب، نظم و انضباط در تشکیل کلاس‌ها، ساعات مقرر و تکریم ارباب رجوع به آنان یادآوری شود.

توجه 4 : ضروری‌است از مدرسان زن برای کلاس‌های ویژه خواهران و از مدرسان مرد برای کلاس‌های ویژه برادران استفاده شود. در شرایط خاص با تأئید رئیس واحد مجوز صادر خواهد شد.

توجه 5 : با درخواست مدرس، ارائه گواهی سوابق تدریس در چارچوب ضوابط جهاد دانشگاهی با قید مشخصات کامل، نوع درس، میزان ساعت، تاریخ و مدت همکاری بلامانع می‌باشد.

توجه 6 : پرداخت حق‌التدریس مدرسان طبق ضوابط حداکثر یک ماه پس از اتمام دوره و انجام تعهدات مدرس، صورت می پذیرد.

 

ماده 12: ممنوعیت برگزاری دوره های آموزشی پایین تر از سطوح دانشگاهی

برگزاری هرگونه دوره آموزشی رسمی پایین‌تر از سطوح دیپلم (دانشگاهی) از قبیل: کلاس‌های آمادگی کنکور(ورود به دانشگاه)، تقویتی، تکدرس و سایر موارد مشابه ممنوع است.

 

ماده 13: برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها، مراکز تخصصی، شرکت‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد

پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها، مراکز تخصصی، شرکت‌ها، پارک‌ها و مراکز رشدجهاد دانشگاهی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط و با هماهنگی و اخذ مجوز از معاونت آموزشی، لازم است فعالیت‌های آموزشی را فقط در حوزه آموزش‌های تخصصی مرتبط با امکانات و توانمندی‌های علمی و پژوهشی خود متمرکز نمایند و برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی برای آنها ممنوع است.

 

فصل چهارم: مقررات آموزشی و انضباطی

ماده 14: ثبت نام آموزشی

هر یک از متقاضیان ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی لازم است با توجه به نوع دوره، مراحل زیر را طی نمایند:

1- تکمیل فرم ثبت نام  از طریق  نرم افزار آموزشی و تحویل‌ مدارک‌ مورد نیاز به مرکز

2- شرکت‌ در آزمون‌ سطح‌بندی دوره (در صورت لزوم) و کسب‌ نمره‌ حد نصاب قبولی‌

تبصره‌ 11: تعیین‌ حد نصاب‌ نمره‌ قبولی‌ به‌ عهده‌ گروه‌های آموزشی مستقر در مراکز آموزشی تخصصی واحدها می‌باشد.

3- پرداخت‌ شهریه‌ دوره‌

تبصره 12: در صورت‌ تغییر در برنامه‌ اعلام‌ شده‌ (حذف‌ دوره‌، تغییر مدرس و یا زمان برگزاری دوره‌) از سوی‌ مرکز آموزشی،‌ با توافق‌ فراگیر به‌ یکی‌ از حالت‌های زیر عمل‌ خواهد شد:

الف‌- استرداد کامل‌ شهریه‌

ب- محاسبه شهریه برای سایر دوره‌ها

ج- ذخیره شهریه‌‌ برای دوره‌ بعد

 

ماده 15: انصراف فراگیر

در صورتی که فراگیر پس از پذیرش و ثبت نام در دوره آموزشی نسبت به انصراف از تحصیل اقدام و فرم مربوطه را در نرم افزار آموزشی تکمیل و به مرکز آموزشی ذیربط تحویل نماید، طبق‌ یکی‌ از موارد زیر عمل‌ خواهد شد:

1- در صورتی‌ که‌ انصراف‌ فراگیر قبل از تشکیل اولین جلسه کلاس باشد، 10% شهریه‌ کسر و90% به وی عودت‌ می‌گردد.

2- در صورتی‌ که‌ انصراف‌ بعد از تشکیل‌ اولین جلسه کلاس‌ باشد، 25% از شهریه‌ به‌ عنوان‌ خسارت‌ کسر و 75%‌ شهریه‌ عودت‌ می‌گردد.

3- در صورتی‌ که‌ فراگیر پس‌ از تشکیل‌ دو‌ جلسه‌ انصراف‌ دهد، 50% از شهریه‌ به عنوان‌ خسارت‌ کسر و 50% عودت‌ خواهد گردید.

4- پس‌ از تشکیل‌ جلسه‌ سوم‌، شهریه‌ عودت نخواهد شد.

 

ماده 16: حضور و غیاب

فراگیر طبق‌ برنامه‌ تعیین‌ شده‌ از سوی‌ مرکز آموزش،‌ موظف‌ به‌ حضور مرتب‌ در کلاس‌ها می‌باشد، و حداکثر غیبت مجاز (اعم از موجه و غیر موجه) 4/1 مجموع ساعات دوره می‌باشد. در صورت غیبت بیش از 4/1 مجموع ساعات دوره، شرکت فراگیر در آزمون پایان دوره توسط مرکز تعیین تکلیف می‌گردد.

 

ماده 17: فرایند ارزیابی دوره:

1- فرایند ارزیابی‌ پیشرفت‌ تحصیلی فراگیران‌ در هر درس‌ براساس‌ میزان‌ حضور و فعالیت‌ در کلاس‌، انجام‌ تکالیف‌ درسی‌ و نتایج‌ امتحانات‌ بین‌ دوره‌ و پایان‌ دوره‌ و ارزیابی‌ مدرس‌ مربوط‌ از میزان‌ توانایی‌های‌ کسب‌ شده‌ توسط‌ هر فراگیر‌ صورت‌ می‌گیرد.

تبصره 13‌: برگزاری‌ امتحان‌ پایان‌ ترم‌ برای‌ صدور گواهینامه پایان دوره الزامی‌ است‌.

تبصره‌ 14: برای برخی از دوره‌های آموزشی- حسب‌ مورد و بنا به‌ تشخیص‌ معاونت‌آموزشی‌ واحد و یا دفتر مرکزی -‌ آزمون‌ متمرکز برگزار می شود.

2- معیار ارزیابی‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌ فراگیر نمره‌ درس‌ است‌. نمرات‌ فراگیر در هر درس‌ به‌ صورت‌ عددی‌ بین‌ 0 تا 100 و در صورت‌ ضرورت‌ (به‌ تشخیص‌ مرکز) از 0 تا 20 تعیین‌ می‌شود.

3- برگزاری امتحان‌ مجدد هر درس از سوی‌ مرکزآموزش‌ مربوط، در صورت‌ موجه‌ بودن‌ غیبت‌ فراگیر پس‌ از پرداخت‌ 20% شهریه‌، بلامانع‌ می‌باشد.

تبصره 15‌:تشخیص‌ موجه‌ و یا غیر موجه‌ بودن‌ غیبت‌ فراگیر به عهده‌ مرکز آموزش‌ مربوط است.

4- مدرس‌ موظف‌ است‌ حداکثر ده‌ روز پس‌ از برگزاری‌ امتحان‌، لیست نمرات‌ فراگیران را به‌ مرکز آموزش‌ تحویل نماید و ظرف حداکثر 5 روز پاسخگوی اعتراضات احتمالی فراگیران باشد.

تبصره 16: نمرات‌ پس‌ از اعلام‌ نهایی غیر قابل‌ تغییر است‌.

 

ماده 18: حداقل نمره قبولی

حداقل نمره قبولی در هر یک از دوره‌های آموزشی به شرح زیر می باشد:

-        مهارت‌های هفتگانه ICDL: برای مهارت اول 60 نمره و برای سایر مهارت‌ها 80 نمره از 100 نمره.

-        دوره‌های آموزشی زبان‌های خارجی: 70 از 100 نمره.

-        سایر دوره‌های آموزشی عمومی، تخصصی، تخصصی پیشرفته: 60 از 100 نمره.

-        دوره‌های آموزشی کارکنان دولت مطابق بخشنامه‌های ابلاغی ریاست جمهوری خواهد بود.

 

ماده 19: کارت شناسایی فراگیران

-        صدور کارت شناسایی برای فراگیران طبق الگوی تعیین شده در نرم افزار آموزشی و یا مطابق با فرمت مصوب(کارت شناسایی فراگیران)، الزامی است.

-        کارت شناسایی صادر شده تا پایان دوره آموزشی ثبت‌نام شده توسط فراگیر، معتبر بوده و در صورت ثبت نام فراگیر در دوره‌های بعد، اعتبار آن قابل تمدید است.

-        در صورت عدم ثبت‌نام فراگیر در دوره‌های بعد، پس از اتمام دوره آموزشی و قبل از تحویل گواهی‌نامه پایان دوره، لازم است کارت شناسایی فراگیر توسط مرکز اخذ گردد.

-        صدور کارت شناسایی المثنی با درخواست کتبی فراگیر و تایید مدیر مرکز امکان‌پذیر است.

 

ماده 20: کارنامه و گواهینامه پایان دوره:

1- برای فراگیرانی که صرفاً در دوره حضور داشته، و آزمون پایان دوره را با موفقیت به اتمام رسانده‌اند بر حسب تقاضای فراگیر، صدور کارنامه و گواهی‌نامه پایان دوره مطابق فرم‌های(شماره 10 تا 21) الزامی است.

تبصره 17: فراگیران موظفند حداکثر 6 ماه پس از اتمام دوره نسبت به درخواست صدور گواهی‌نامه پایان دوره و ارائه مدارک لازم، به مرکز اقدام نمایند.

تبصره 18: مرکز موظف است حداکثر یک ماه پس از دریافت درخواست فراگیر نسبت به صدور گواهی‌نامه پایان دوره اقدام نماید.

 

2- بنابر درخواست فراگیر تا حداکثر 6 ماه پس از پایان دوره، گواهی‌نامه پایان دوره بدون اخذ وجه صادر می‌شود، و فراگیر موظف است ظرف حداکثر یکسال از صدور گواهی‌نامه نسبت به دریافت آن اقدام نماید. در صورت مراجعه فراگیر جهت دریافت گواهی نامه پس از حداکثر یک سال از تاریخ صدور، دریافت گواهی‌نامه برای فراگیران مطابق بند 3 خواهد بود.

3- پذیرش درخواست فراگیر و صدور گواهی‌‌نامه پایان دوره، پس از گذشت 6 ماه از پایان دوره، بعد از اخذ وجه انجام خواهد شد.

تبصره 19 : میزان وجه دریافتی برابر با حداقل 1% و حداکثر 2% شهریه دوره مذکور مطابق تعرفه سال‌ درخواست صدور گواهی‌نامه می‌باشد.

تبصره 20‌:صدور گواهی‌نامه المثنی نیز با اخذ وجه با قید کلمه المثنی در متن گواهی‌نامه (فرم های شماره 22 تا 33) بلامانع است. میزان وجه دریافتی گواهی‌نامه المثنی مطابق تبصره 19 خواهد بود.

4- صدور گواهی‌نامه نوع اول (وی‍ژه کارکنان دولت) (فرم شماره 14 و 15)، مشمول مقررات و بخشنامه‌های ابلاغی ریاست جمهوری است.

تبصره 21‌: برای آن دسته از کارکنان دولت که به صورت انفرادی در دوره آموزشی شرکت نموده‌اند و متقاضی صدور گواهی‌نامه می‌باشند، فقط در صورت ارائه معرفی‌نامه جهت ثبت‌نام از سوی معاونت نیروی انسانی یا سایر مسئولین ذیربط درسازمان یا اداره مربوط، گواهی‌نامه نوع اول صادر می‌شود.

5- برای هیچ یک از دوره‌های آمادگی- از قبیل: دوره‌های آمادگی کارشناسی ارشد، و دکتری، آزمون‌های TOEFL و IELTS و ... گواهی‌نامه پایان دوره صادر نمی‌شود و فقط تأییدیه شرکت در دوره (فرم شماره 34)، صادر می‌‌گردد.

6- مراکز موظفند حداکثر 3 سال پس از اتمام دوره‌های آموزشی، پرونده‌های فراگیران و دوره‌های آموزشی را به صورت جاری نگهداری نمایند و پس از این تاریخ، نگهداری پرونده‌ها به صورت الکترونیکی الزامی خواهد بود.

 

ماده 21: ارزشیابی دوره

مرکز آموزشی‌ موظف است‌ در پایان‌ برگزاری هر دوره‌ آموزشی‌ نسبت‌ به‌ ارزیابی‌ کیفی دوره‌ توسط فراگیران در محورهای زیر و در قالب فرم مربوط (فرم شماره 35) اقدام‌ نماید:

1- رعایت سرفصل و نحوه برگزاری دوره آموزشی

2- ارزشیابی‌ مدرس

3- عملکرد کارکنان‌

4- فضا، امکانات‌ و تجهیزات‌

 

تبصره 22‌: مرکز آموزشی‌ موظف‌ است‌ نتایج نظر سنجی‌از مدرس را در اختیار مدرسان قرار دهد تا در صورت تمایل توضیحات و پیشنهادهای خود را درج نمایند.

تبصره 23‌: مرکز آموزشی‌ موظف‌ است‌ از نتایج‌ نظر سنجی‌های‌ انجام شده برای ارتقاء کیفیت آموزش در دوره‌ بعد استفاده‌ نماید.

تبصره 24‌: ادامه همکاری با مدرسانی که نمره ارزشیابی آنان در 2 دوره کمتر از حد نصاب (حداقل نمره 5/2 از 4) باشد، منوط به موافقت معاونت آموزشی واحد خواهد بود و در صورت ادامه روند با آنان قطع همکاری می‌گردد.

 

ماده 22: مقررات انضباطی

از آنجا که رعایت‌ موازین‌ اسلامی‌ و دفاع‌ از ارزش‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در رأس اهداف‌ جهاد دانشگاهی‌ قرار دارد، رعایت دقیق‌ موارد زیر برای‌ کلیه‌ فراگیران‌ الزامی‌ است‌:

1- رعایت‌ کامل‌ حجاب‌ اسلامی‌ برای‌ خواهران و پوشش مناسب برای برادران

‌2- رعایت‌ موازین‌ اخلاقی‌ و اجتماعی‌ در محیط‌ آموزشی‌

تبصره‌ 25: ادامه‌ تحصیل‌ فراگیران‌ منوط‌ به‌ رعایت‌ کامل‌ ضوابط‌ فوق‌الذکر و سایر مقررات‌ ابلاغی‌ است. مرکز آموزشی‌ می‌تواند در صورت‌ عدم‌ رعایت‌ آن‌، با تأیید کمیته‌ انضباطی‌ موضوع‌ ماده‌ 22 از ادامه‌ تحصیل‌ فراگیر جلوگیری‌ نماید.

 

ماده 23: شورای رسیدگی به تخلفات:

شورای رسیدگی به تخلفات بدوی متشکل از معاون آموزشی واحد (رئیس شورا)، مدیر مرکز (دبیر شورا)، مسئول گروه آموزشی، یک نفر مدرس به انتخاب معاون آموزشی و در صورت امکان یک نفر حقوقدان به انتخاب معاون آموزشی واحد بوده و در صورت تخلف از سوی فراگیران در امور زیر، تشکیل جلسه داده و متناسب با نوع تخلف تنبیهات مربوطه را اعمال می‌نماید.

1- تخلفات عمومی:

الف- از قبیل تهدید، تطمیع، توهین، فحاشی، هتاکی، ضرب و جرح

تنبیه متخلف: منع از تحصیل فراگیر به مدت یک تا دو ترم در مرکز آموزشی

ب- سرقت

تنبیه متخلف: جبران خسارات وارده، معرفی به مراجع ذیصلاح و منع از تحصیل فراگیر به مدت یک ترم در مرکز آموزشی

2- تخلفات آموزشی:

الف- تقلب در جلسه امتحان

تنبیه متخلف: درج نمره 25/0 و توبیخ کتبی، درج در پرونده

ب- فرستادن شخص دیگری به جای خود در آزمون‌های مرکز

تنبیه متخلف: درج نمره 25/0 در آن دوره و منع از تحصیل به مدت یک ترم

ج- شرکت به جای دیگری در آزمون‌های مرکز

تنبیه متخلف: منع از تحصیل به مدت یک ترم

د- ارتکاب هر عملی که موجب اخلال یا وقفه در برنامه‌ها یا نظم مرکز شود.

تنبیه متخلف: منع از تحصیل به مدت یک ترم

ﻫ- ایراد خسارت به اموال عمومی مرکز

تنبیه متخلف : جبران خسارت وارده و منع از تحصیل به مدت یک ترم

3- تخلفات سیاسی:

وابستگی به گروه‌های محارب یا طرفداری یا فعالیت به نفع آن‌ها، توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی بر ضد جمهوری اسلامی (مانند شعارنویسی، پخش اعلامیه و ... )

تنبیه متخلف: محرومیت از ثبت‌نام در مرکز آموزشی واحد و معرفی به مراجع ذیصلاح

4- تخلفات اخلاقی:

الف- استعمال دخانیات، عدم رعایت پوشش و شئونات اخلاقی و اجتماعی محیط آموزشی و ...

تنبیه متخلف : تذکر شفاهی و در صورت تکرار تذکر کتبی درج در پرونده

ب- استعمال مواد مخدر، شرب خمر یا خرید و فروش و توزیع این گونه مواد، استفاده از ابزار یا فرآورده‌های نمایشی، گویشی، یا نوشتاری غیر مجاز نظیر : عکس، نشریات، فیلم، تصاویر مستهجن یا تکثیر و توزیع این گونه محصولات، و اعمال خلاف شرع

تنبیه متخلف : محرومیت از ثبت‌نام در مراکز آموزشی واحد به مدت حداکثر دو ترم

5- تخلفات رایانه‌ای و الکترونیکی:

هک کردن، ویروسی کردن، تخریب رایانه از طریق نفوذ به سیستم، دستیابی غیر مجاز به اطلاعات، و کلیه جرائم مربوط به رایانه و اینترنت

تنبیه متخلف : محرومیت از ثبت‌نام در مراکز آموزشی واحد به مدت یک ترم

تبصره 26: تنبیهات فوق مربوط به شورای رسیدگی به تخلفات بدوی بوده و شامل حداکثر تنبیهات می‌باشد. شورا می‌تواند اخطار شفاهی، اخطار کتبی بدون درج در پرونده، تذکر کتبی و درج در پرونده و اطلاع رسانی به والدین فراگیران را، متناسب با تخلف اعمال نماید.

تبصره 27: مدیر مرکز مجاز است تا زمان رسیدگی به پرونده فراگیر متخلف در شورای رسیدگی به تخلفات، از ورود وی به مرکز جلوگیری به عمل آورد، مشروط بر اینکه مدت رسیدگی به پرونده فراگیر از 2 هفته تجاوز نکند.

تبصره 28: در مورد احکامی که شورای رسیدگی به تخلفات مرکز صادر می‌کند فراگیر می‌تواند ظرف مدت حداکثر 10 روز از تاریخ ابلاغ حکم، اعتراض مستدل خود را به شورای تجدید نظر متشکل از رئیس واحد، معاون آموزشی واحد و معاون فرهنگی واحد تسلیم نماید تا مورد تجدید نظر قرار گیرد.

تبصره 29: رأی صادر شده توسط شورای تجدید نظر لازم‌الاجرا است.

6- تخلفات مدرسان:

تخلفات احتمالی مدرسان (دادن نمره برخلاف ضوابط، عدم رعایت قوانین و مقررات تحریک به برپایی تحصن، تعطیلی کلاس، اخلال در نظم آموزشی، اعلام گزارش غیر واقع، عدم رعایت پوشش اسلامی و شئونات شغلی، ارتکاب اعمال خلاف شرع، اغفال و فریفتن فراگیران، اعتیاد و ارتکاب اعمال خلاف عمومی، غیبت مکرر، جعل مدرک تحصیلی یا عنوان، عضویت در گروه‌های محارب یا فعالیت به نفع آنها و ...) در کمیته بدوی انضباطی و کمیته تجدید نظر انضباطی بررسی و صدور رأی خواهد شد.

 

 فصل پنجم: مقررات مالی

ماده 24: شهریه

در ابتدای هر سال، حداقل و حداکثر شهریه‌ دوره های آموزشی مصوب، توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی تعیین و به واحدها ابلاغ می‌گردد. هر یک از واحدها می‌توانند، شهریه هر دوره آموزشی را با توجه به حداقل و حداکثر شهریه تعیین شده، با عنایت به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه، توسط معاون آموزشی واحد پیشنهاد نموده و پس از تأیید رئیس واحد اجرا نمایند.

تبصره 30: واحدها موظفند شماره حساب بانکی جهت واریز شهریه را به فراگیران اعلام نمایند و دریافت شهریه نقدی خلاف مقررات و ضوابط است.

تبصره 31: مرکز آموزشی‌ می‌تواند حسب‌ مورد، میزان‌ شهریه‌ را به‌ صورت‌ تقسیط‌ و با اخذ تضمین‌ دریافت‌ نماید.

تبصره 32‌: آخرین‌ قسط‌ شهریه‌ باید قبل‌ از آزمون‌ نهایی‌ دریافت‌ شده‌ باشد.

 

ماده 25: تخفیف شهریه

1- تخفیف به اعضای جهاددانشگاهی

1-1- تمامی اعضاء و بازنشستگان جهاددانشگاهی و بستگان آن‌ها (مطابق تعریف ماده یک) با ارائه کارت شناسایی معتبر جهاددانشگاهی، از 50% تخفیف شهریه دوره‌های آموزشی برخوردار خواهند شد[2].

1-2- تمامی اعضای واحد مجری و بستگان آن‌ها که در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام نمایند، از 70% تخفیف شهریه برخوردار خواهند شد.

تبصره 33: اعضای مؤسسات و شرکت‌ها، مراکز، سازمان‌ها و ... که بیش از 50% از سهم آنان متعلق به جهاددانشگاهی است. مشمول تخفیف مندرج در بند 1 می‌شوند.

 

2- تخفیف به ادارات دولتی و خصوصی

واحدها می‌توانند با عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌های در سطح استان 10% تا 35% تخفیف شهریه اعطا نمایند.

3- تخفیف به‌اعضای هیأت‌علمی، کارکنان دانشگاه‌ها، فرهنگیان و نیز مدرسین مراکز آموزشی جهاددانشگاهی

3-1- تمامی کارکنان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری و مدارس علوم دینی، اعم از دولتی و غیر دولتی و بستگان آن‌ها و کلیه فرهنگیان و بستگان آن‌ها از 10% تا 20% تخفیف برخوردار می‌باشند.

3-2- مدرسین مراکز آموزشی واحد مجری و بستگان آن‌ها از 20% تا 40% تخفیف برخوردارند.

تبصره 34: بستگان شامل: پدر، مادر، همسر، فرزندان، خواهران و برادران.

4- تخفیف به دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان ممتاز

4-1- نفرات اول تا سوم المپیادهای علمی و ورزشی، جشنواره های بین‌المللی علمی (مانند خوارزمی و رازی) و کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از 15% تا 30% تخفیف برخوردار می‌شوند.

4-2- تمامی دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و طلاب مدارس علوم دینی، اعم از دولتی و غیر دولتی با ارائه کارت دانشجویی یا شناسایی معتبر از 10% تا 20% تخفیف برخوردار می‌شوند.

4-3- دانش‌آموزان ممتاز با معدل حداقل 5/17 در مقطع دبیرستان، حداقل 5/18 در مقطع راهنمایی و با رتبه خیلی خوب در مقطع ابتدایی، با ارائه مدرک معتبر از 5% تا 15% تخفیف برخوردار می‌شوند.

5- سایر تخفیفات

5-1- جانبازان، آزادگان، رزمندگان (با حداقل سابقه شش ماه حضور در جهبه‌های نبرد) و همسر و فرزندان آن‌ها و همچنین خانواده معظم شهداء از 15% تا 30% ‌تخفیف برخوردار می‌شوند.

5-2- کلیه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از 30% تا 50% تخفیف برخوردار می‌شوند.

تبصره 35: در مورد هر فراگیر صرفاً یک مورد تخفیف و بالاترین میزان آن در هر دوره اعمال خواهد شد.

تبصره 36: نفرات اول هر دوره آموزشی چنانچه در دوره دیگری شرکت نمایند، علاوه بر تخفیفات ذکر شده در این ماده از 5% تا 10% تخفیف ویژه برخوردار می‌شود.

تبصره 37: توجه به ویژگی دوره‌های تخصصی پیشرفته (تعداد کم فراگیران و هزینه بالا) میزان اعطاء یا عدم اعطای تخفیف با پیشنهاد معاون آموزشی واحد و تأئید رئیس واحد و در چارچوب بندهای این ماده ارائه می‌گردد.

5-3-رئیس واحد می‌تواند در صورت مراجعه افراد نیازمندی که به دلیل حفظ آبرو یا دلایل دیگر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یا سازمان بهزیستی یا دیگر سازمان‌های خیریه نیستند و نیز در موارد خاصی که مصالح یا منافع ارتباطی یا کاری واحد اقتضا می‌کند، حداکثر برای دو درصد تعداد فراگیران سالانه مراکز آموزشی واحد به میزان مورد نظر تخفیف شهریه اعمال نماید. مبنای تعداد فراگیران، تعداد کل فراگیران سال قبل می‌باشد.

تبصره 38:تعیین میزان حداقل و حداکثر کلیه تخفیفات این ماده (25) و افراد شامل بند 5-3 صرفاً در اختیار رئیس واحد بوده و قابل تفویض به سایر مسئولین واحد نمی‌باشد.

5-4-رئیس جهاددانشگاهی یا معاون آموزشی (دفتر مرکزی) بنا به ضرورت می‌تواند به میزان مورد نظر تخفیف اعمال نماید.

 

ماده 26: قرارداد و حق التدریس مدرسان

نظر به لزوم هماهنگی و یکسان سازی مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به مدرسان، قرارداد مدرسان در قالب فرم شماره 36 و پرداخت حق التدریس مدرسان طبق «آیین‌نامه نحوه محاسبه و پرداخت حق‌التدریس دوره‌های آموزشی کوتاه ‌مدت عمومی و تخصصی» انجام می شود.

 

فصل ششم: سایر موارد

ماده 27: انعقاد تفاهم نامه و قرارداد آموزشی

با عنایت به اینکه مسئولیت نظارت بر امور حقوقی عقد قراردادهای آموزشی به عهده دفتر نیازسنجی و پروژه‌یابی آموزشی دفتر مرکزی است، لذا در انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای آموزشی با وزارتخانه ها، دستگاه ها، نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی، رعایت موارد زیر الزامی است:

الف) مذاکره و انعقاد کلیه تفاهم نامه‌ها و قراردادهای آموزشی در سطح بین‌المللی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران و جهاددانشگاهی و با هماهنگی و نظارت دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی و تأیید معاون آموزشی دفتر مرکزی و امضای رئیس جهاددانشگاهی صورت پذیرد.

ب) مذاکره و انعقاد کلیه تفاهم نامه ها و قراردادهای آموزشی در سطح ملی با هماهنگی و نظارت دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی و امضای رئیس جهاد دانشگاهی و یا معاون آموزشی صورت پذیرد.

ج) تمامیتفاهم نامه‌ها و قراردادهای آموزشی در سطح استانی با امضای رئیس واحد و مقام مسئول در دستگاه‌های اجرایی، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی استان با اطلاع دفتر نیازسنجی و پروژه‌یابی و با رعایتموارد مندرج در این ماده، منعقد گردد.

د) یک نسخه از تفاهم نامه‌ها و قراردادهای منعقده در سطح استان باید به دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی ارسال شود.

ه) متن تفاهم نامه های آموزشی با توجه به سرفصل های زیر تنظیم گردد:

1- مقدمه

2- موضوع تفاهم نامه

3- اهداف

4- نحوه همکاری و اجرا

5- تعهدات طرفین

6- مدت تفاهم نامه

7- نسخه های تفاهم نامه

و) متن قراردادهای آموزشی با توجه به سرفصل های زیر تنظیم گردد:

1- مقدمه

2- موضوع قرارداد( شرح خدمات قرارداد)

3- مدت زمان اجرا

4- نحوه اجرا

5- مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

6- کسورات قانونی (بیمه، مالیات و ...)

7- نحوه نظارت

8- مکان اجرا

9- تعهدات کارفرما

10- تعهدات مجری

11- مرجع حل اختلاف

12- موارد پیش‌بینی نشده

13- تمدید، خاتمه ویا فسخ قرارداد

14- نسخه های قرارداد

15- سایر مقررات با توجه به شرایط طرفین

 

ز) رعایت شئونات و منافع جهاد دانشگاهی در انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای آموزشی الزامی است.

ح) با عنایت به ماده 13 آیین‌نامه تأسیس و فعالیت مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی، انعقاد هرگونه قرارداد آموزشی که منجر به واگذاری دوره بصورت جزئی و یا کلی به بخش خصوصی شود، ممنوع است.

ط) واحدها موظف به پیگیری و اجرای مفاد تفاهم نامه های ملی منعقد شده و ابلاغی از سوی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی می باشند.

ی) به منظور هم افزایی آموزشی واحدهای جهاد دانشگاهی، هرگونه همکاری آموزشی بین واحدها در قالب تفاهم نامه و قرارداد آموزشی و با رعایت چارچوب های یاد شده، قابل طرح و اجراست.

ک) با عنایت به ضرورت حفظ شأن و جایگاه جهاد دانشگاهی نزد دستگاه ها، نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی، تمامی واحدها – به ویژه واحدهای مستقر در یک استان – موظفند از موازی کاری و رقابت‌های منفی و تقابل بین واحدها در عقد تفاهم نامه ها و قراردادهای آموزشی پرهیز نمایند. بدیهی است اولویت عقد قرارداد با واحدی است که محل موضوع قرارداد  در محدوده جغرافیایی  آن واحد است.

تبصره 39: در استان هایی که واحدهای متعددی وجود دارد، اولویت عقد قرارداد با واحدی خواهد بود که به عنوان اولین واحد اقدام به شناسایی، مذاکره و بازاریابی نموده است. لیکن در صورت عدم تخصص و تجربه لازم واحدها موظفند از تجربیات واحدهای مرتبط در اجرای قرارداد استفاده نمایند.

تبصره 40: در صورت بروز اختلاف بین واحدها در این امور، طبق نظر معاونت آموزشی دفتر مرکزی عمل خواهد شد.

ل) کلیه واحدها با پیشنهاد معاون آموزشی واحد و موافقت رئیس واحد مربوط می‌توانند برای افراد پی‌گیر در عقد و اجرای قراردادهای آموزشی درآمدزا، با رعایت مقررات مالی جهاد دانشگاهی مبلغی را به عنوان پاداش پرداخت نمایند.

 

ماده 28: تبلیغات مرکز آموزشی

الف) ضوابط کلی:

1- انجام تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی توسط مرکز، فقط برای دوره‌های آموزشی دارای مجوز برگزاری مجاز است.

2- در متن آگهی تبلیغاتی؛ نام مرکز، عنوان دوره‌های دارای مجوز برگزاری، تلفن‌های مرکز و آدرس پورتال معاونت آموزشی درج گردد.

3- در استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و موارد پیرامون آن، ضمن تأکید بر شیوه‌های تبلیغاتی روز، باید تمامی جنبه‌های ارزشی، اجتماعی، فرهنگی و ...، متناسب با شأن و جایگاه جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شود.

4- با عنایت به اینکه آرم جهاد دانشگاهی مزین به آیه شریفه قرآن کریم است، لذا شیوه انتشار آگهی تبلیغاتی به نحوی باشد که رعایت حرمت آن صورت گیرد.

5- ارسال فایل الکترونیکی آگهی‌های تبلیغاتی جهت درج در سایت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی ضروری است.

6- استفاده از توانایی‌های تبلیغاتی جهاد دانشگاهی (از قبیل: ایسنا، بازار کار و ...) و حضور در نمایشگاه‌های مختلف آموزشی در اولویت قرار گیرد.

ب) صدور مجوز تبلیغات

1- استفاده از رسانه‌های خارج از کشور و ماهواره‌ای جهت تبلیغ، صرفاً با مجوز رئیس جهاد دانشگاهی امکان پذیر است.

2- برای انجام تبلیغات رادیو و تلویزیونی(فیلم، تیزر، زیرنویس و ...) در سطح استانی، ملی و اینترنتی، اخذ مجوز از معاونت آموزشی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی ضروری است.

3- انجام تبلیغات در سطح استان(در قالب اینترنت، پیامک، بروشور، تراکت، بنر، پوستر و...) و نیز تبلیغات از طریق روزنامه‌ها و مجلات ملی و استانی، با رعایت چارچوب‌های یاد شده و مجوز رئیس واحد، بلامانع است.

4- انجام تبلیغات در واحدها، در چارچوب سیاست‌های تبلیغاتی معاونت آموزشی دفتر مرکزی خواهد بود.

 

ماده 29: گزارش عملکرد مرکز

معاون آموزشی واحد موظف است در دو بازه زمانی شش ماهه، گزارش عملکرد مراکز آموزشی تحت پوشش خود را در قالب فرم‌های شماره 37 تا 46 به معاونت آموزشی جهاددانشگاهی ارائه نماید.

ماده 30: انجام هرگونه تغییر و اصلاح در فرم‌های مورد اشاره در این شیوه‌نامه و یا ایجاد فرم جدید، حسب ضرورت و نیاز صرفاً از سوی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد.

ماده 31: مسئولیت نظارت عالیه بر مفاد این شیوه‌نامه با رئیس واحد و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مفاد این شیوه‌نامه در مراکز آموزشی با معاون آموزشی واحد می‌باشد.

ماده 32: هرگونه اصلاح یا تغییر در مواد این شیوه‌نامه، با پیشنهاد رئیس جهاددانشگاهی یا معاون آموزشی جهاددانشگاهی و یا چهار نفر از اعضای شورای نظارت و گسترش مراکز آموزشی و پس از تصویب شورای نظارت و گسترش مراکز آموزشی امکان پذیر است.

ماده 33: این شیوه‌نامه در یک مقدمه، 6 فصل مشتمل بر 33 ماده و 40 تبصره توسط معاونت آموزشی تدوین گردید و در تاریخ 16/4/1393 به تصویب شورای نظارت و گسترش مراکز آموزشی رسید و از تاریخ ابلاغ در کلیه واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و سازمان‌ها و مراکز وابسته به جهاد دانشگاهی لازم‌الاجراست و تمامی آیین نامه و بخشنامه‌های مغایر با آن لغو می‌گردد.


 

[1]- طی شماره 16182/93/ص مورخ 29/9/1393 ابلاغ شد.

[2]- اصلاحیه بر اساس مصوبه جلسه شماره 28 مورخ 1396/1/28 شورای نظارت و گسترش مراکز آموزشی جهاددانشگاهی که طی شماره 7860/97/ص مورخ 29/05/1397 از سوی معاونت آموزشی جهاددانشگاهی ابلاغ گردید.