دستورالعمل امور اجرایی مدرسان مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی

تعداد بازدید:۹۳۵۵

[1] مقدمه:

با استناد به بند 10 ماده 4 آئین نامه شورای نظارت و گسترش مراکز آموزشی جهاددانشگاهی و نظر به لزوم هماهنگی و یکسان سازی مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به امور اجرایی مدرسان این نهاد، دستورالعمل ذیل تدوین گردیده است:

 

فصل اول: کلیات

ماده 1- تعاریف

- معاونت: معاونت آموزشی جهاددانشگاهی

- واحد: منظور «واحد دارای مرکز یا مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت» است که از نظر سیاست، خط مشی، امور اداری، مالی و تشکیلاتی تابع مقررات جهاددانشگاهی است و شامل هر یک از واحدهای جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها، مراکز، پارک‌های علم و فناوری، ‌شرکت‌ها، مراکز آموزش عالی، مؤسسه‌ها و مجموعه­‌های وابسته به جهاددانشگاهی می‌باشد.

- معاون آموزشی: منظور معاون آموزشی هر یک از واحدهای جهاددانشگاهی است.

- مرکز آموزشی کوتاه مدت: منظور مرکز آموزشی است که مطابق ضوابط و مقررات مندرج در آیین­نامه «تأسیس و فعالیت مراکز آموزشی تخصصی کوتاه­مدت جهاد دانشگاهی» مجوز فعالیت آموزشی دریافت نموده و مسئولیت ارایه و اجرای آموزش‌های عمومی و تخصصی کوتاه‌مدت را به عهده دارد.

- گروه تخصصی آموزشی: گروه تخصصی آموزشی متشکل از اعضای متخصص در یک زمینه خاص که مسئولیت راهبری و برنامه­ریزی در یک حوزه آموزشی متجانس را بر عهده دارند، مانند: گروه فنی- مهندسی، گروه پزشکی و ...

- دوره‌های آموزشی کوتاه مدت عمومی:

  -دوره هایی که محتوای آن منجر به افزایش دانش عمومی فراگیران شده و عموماً دروس پایه و مبانی را شامل می شود، از قبیل دوره های مکالمه زبان انگلیسی، مهارت های هفتگانه کامپیوتر(ICDL)

  

- دوره‌های آموزشی کوتاه مدت تخصصی:

- دوره‌هایی که محتوای آن منجر به ایجاد مهارت خاصی در فراگیران می‌شود. مانند: مدیریت پروژه، امور کنترل کیفیت، پلیمرها و ...

- دوره تخصصی(مهارتی) پیشرفته: دوره‌هایی که برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر در یک رشته خاص و یا رشته های مرتبط و برای افراد دارای تخصص ویژه تجربی حوزه مربوط برگزار می‌شود و تخصص ویژه‌ای را در فراگیر ایجاد می‌نماید، از قبیل دوره‌های: ایمپلنت ویژه دندانپزشکان

- خبرگان بدون مدرک دانشگاهی: فضلای حوزه علم و فناوری، ادب، فرهنگ، علوم انسانی، معارف اسلامی، هنر و ... که در میان اهل فن به عنوان صاحب نظر مشهور و یا صاحب تالیفاتی هستند و همچنین فضلای حوزه‌های علمیه که سطوح عالیه را گذرانده‌اند و در چارچوب شرایط و مقررات آیین نامه ارزشیابی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی، در یکی از مرتبه‌های علمی دانشگاهی انتخاب گردیده‌اند.

- مدرک تحصیلی: منظور یکی از مقاطع تحصیلی رسمی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل دوره کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

- مدرس: فردی است که پس از احراز شرایط لازم و طی مراحل مندرج در این دستور العمل، در مراکز آموزشی جهاددانشگاهی به‌صورت تمام­ وقت یا حق التدریس مشغول به تدریس ‌می‌باشد.

- مدرس تمام­وقت: فردی است که جهت انجام امور آموزشی در مراکز آموزشی به عنوان مدرس به صورت تمام وقت در جهاددانشگاهی فعالیت می‌نماید.

- مدرّس حق‌التدریس: فردی است که با انعقاد قرارداد حق‌التدریس بر اساس ضوابط مقرر در این دستورالعمل، در یک مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی تدریس می‌نماید و می‌تواند، عضو هیات علمی یا غیر هیات علمی جهاددانشگاهی و  یا هر یک از دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و دستگاه‌های اجرایی کشور باشد.

 

ماده 2- اهداف

  - ساماندهی و یکسان سازی فرآیندهای امور اجرایی مدرسان مراکز (از جمله: شناسایی، جذب، ارزشیابی و ارتقاء)

- ارتقاء سطح آموزش در جهاددانشگاهی

 

فصل دوم:فرآیند جذب و به کارگیری مدرسان

ماده 3- شرایط جذب

      الف)شرایط عمومی

1- اعتقاد و التزام به شعائر دینی و اخلاقی

2- التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران

3- پذیرش قوانین و مقررات جهاددانشگاهی

4- پوشش ظاهری مناسب

5- برخورداری از سلامت روحی و جسمی متناسب با دوره

تبصره 1 : احراز شرایط عمومی توسط معاون آموزشی صورت می گیرد.

 

    ب)شرایط تخصصی

1-     دارا بودن مدرک تحصیلی یا خبرگی از مراجع ذیصلاح

2-     دارا بودن دانش و مهارت کافی

3-     دارا بودن حداقل  2 سال سابقه تدریس در مراکز آموزشی معتبر

4-     موفقیت در آزمون‌های کتبی و مصاحبه

 

ماده 4- شیوه جذب

جذب مدرس از طریق واحد به ترتیب اولویت بر اساس یکی از شیوه‌های ذیل صورت می‌پذیرد:

1- فراخوان جذب مدرسان

2- معرفی از سوی مدیر مرکز

3- معرفی گروه تخصصی ذیربط

4- اعلام همکاری مدرس

 

ماده 5- مراحل جذب

1- اخذ درخواست متقاضی در قالب فرم شماره 1

2- انجام آزمون کتبی

تبصره  2 : مدرسان با سابقه تدریس در مراکز آموزشی معتبر با ارائه گواهی، نیاز به آزمون کتبی ندارند.

3- انجام مصاحبه تخصصی به منظور احراز توانایی تدریس از طریق گروه آموزشی

4- احراز شرایط  بند الف ماده 3 از طریق مصاحبه

5-     تایید جذب مدرس توسط معاون آموزشی واحد

6- عقد قرارداد حق التدریس مطابق فرم شماره 2، همراه با مدارک لازم

7- ثبت اطلاعات مدرس در سامانه اطلاعاتی مدرسان و ارائه کد مدرس از سامانه

تبصره 3 : اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی از فرآیند جذب معاف می‌باشند.

 

ماده 6- کارت شناسایی

در صورت نیاز کارت شناسایی برای مدرسانی که سابقه همکاری آنان حداقل 5 سال باشد با معرفی معاون آموزشی واحد مطابق ضوابط و مقررات جهاددانشگاهی طبق فرم ذیل صادر می‌شود:

 

 

فصل سوم: ارزشیابی

ماده 7- ارزشیابی مدرس

مرکز موظف است در پایان هر دوره آموزشی نسبت به ارزشیابی مدرس، اقدام نماید در صورت نیاز مرکز می تواند در طول دوره نیز نسبت به ارزشیابی مدرس اقدام نماید. نتایج این ارزشیابی جهت تعیین امتیاز مدرس و ادامه همکاری استفاده می‌شود.

ارزشیابی مدرس در قالب فرم‌ شماره 3 توسط فراگیران انجام و نتایج آن در اختیار مدرس قرار می‌گیرد.

تبصره 4: ادامه همکاری با مدرسی که نمره ارزشیابی آن در دو دوره کمتر از حد نصاب (حداقل نمره 5/2 از 4) باشد میسر نمی‌باشد و در صورت نیاز مبرم به وی با موافقت معاون آموزشی بایستی طبق ماده 9 این دستورالعمل در دوره‌های بازآموزی شرکت نماید و در صورت ادامه روند (دو دوره) با مدرس قطع همکاری می‌گردد.

 

ماده 8- نحوه ارتقاء و تشویق

ارتقاء و تشویق مدرسان بر اساس نتایج ارزشیابی، مدارک و تولید علمی آنها (طبق فرم شماره 4) توسط کمیته‌ ارزیابی واحد (مرکب از رئیس، معاون آموزشی، معاون پژوهشی و معاون فرهنگی واحد) انجام می‌پذیرد و نتایج آن در میزان حق التدریس مدرس طبق تبصره 12 ماده 11 اعمال می‌شود.

 

ماده 9- آموزش مداوم (تعالی عملکرد مدرسان)

در راستای تشویق مدرسان جهت شرکت در دوره های آموزشی،به مدرسانی که دوره های توانمندسازی و دانش افزایی ذیل را گذرانده باشند، به ازاء هر 16 ساعت گواهی آموزشی، 5 امتیاز لحاظ می گردد.

جدول عناوین دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی

ردیف

عناوین دوره ها

ساعت

1

روش ها و فنون تدریس

16

2

روش و مدیریت تحقیق

16

3

اخلاق علمی و حرفه ای

16

4

اصول تعلیم و تربیت اسلامی

16

5

تاریخ علم

16

6

دوره های تخصصی مرتبط با زمینه تدریس

16

7

روان شناسی تربیتی

16

8

کارآفرینی

16

9

تکنولوژی آموزشی

16

10

خلاقیت

16

 

فصل چهارم: نحوه محاسبه و پرداخت حق التدریس

الف: حق التدریس دوره‌های عمومی:

ماده 10- میزان حق‌التدریس مدرسان دوره های عمومی که دارای مدرک دانشگاهی بوده و صلاحیت علمی و عمومی آنان مطابق فرم شماره یک به تأیید معاون آموزشی واحد رسیده باشد، مطابق ماده‌های این فصل محاسبه خواهد شد.

تبصره 5: مدرسان دوره های عمومی که بدون مدرک رسمی دانشگاهی هستند اما صلاحیت علمی و عمومی آنان  و به تأیید معاون آموزشی و رییس واحد مربوط رسیده است، ابتدا در یکی از رده های تحصیلی تعیین رتبه شده و سپس طبق ماده های این فصل  محاسبه خواهد شد.

تبصره 6: حق التدریس پایه خبرگان بدون مدرک دانشگاهی که در چارچوب مقررات مربوط، صلاحیت عمومی و علمی آنان به تایید مراجع ذیصلاح رسیده باشد، بر مبنای مدرک تحصیلی مطابق ماده های این فصل  محاسبه خواهد شد.

ماده 11- میزان حق‌التدریس پایه مدرسان در دوره‌های عمومی، هر سال توسط معاونت آموزشی تعیین و ابلاغ می‌گردد.

تبصره 7: به ازاء هر سال تدریس (حداقل 500 ساعت) در مراکز آموزشی جهاددانشگاهی، حق التدریس پایه مدرس به میزان 10% افزایش می‌یابد.

تبصره 8: در صورت همکاری هر یک از مدرسان یک واحد جهاددانشگاهی با واحد دیگر، سوابق مربوط به حق التدریس با ارائه گواهی معتبر قابل محاسبه می­باشد.

تبصره 9: مبنای احتساب هر سال سابقه تدریس حداقل 500 ساعت در سال می‌باشد. لازم به ذکر است در صورت تدریس بیش از 500 ساعت، مبنای افزایش همان سابقه یکسال(10 درصد) خواهد بود.

تبصره 10: مرکز می‌تواند میزان حق­التدریس مدرسانی را که محل سکونت آن‌ها تا مرکز آموزشی بیش از 40 کیلومتر فاصله دارد، تا حداکثر 40 درصد افزایش دهد.

تبصره 11: مرکز می‌تواند میزان حق التدریس مدرسانی که دارای تخصص و مهارت ویژه ای هستند را حداکثر تا 50% به تأیید معاون آموزشی و حداکثر تا 70% به تأیید رییس واحد افزایش دهد.

تبصره 12 : مبلغ حق‌التدریس پایه مدرسان با رتبه یک حداکثر تا 40%، و مدرسان با رتبه دو حداکثر تا 20% با نظر معاون آموزشی واحد ( بر اساس فرم شماره4) افزایش خواهد یافت.

ب: حق‌ التدریس دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی  و مهارت های پیشرفته :

 مبلغ حق‌التدریس مدرسان در دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی  و مهارت های پیشرفته حداکثر تا سقف 50 درصد درآمد حاصل از دوره، به تأیید معاون آموزشی و تا سقف 70% به تایید رئیس واحد تعیین می‌شود.

ماده 12- مبلغ حق‌التدریس در قراردادهای آموزشی- کار فرمایی بر اساس توافق با مدرس، تعیین خواهد شد.

ماده 13- پرداخت هر نوع حق‌التدریس به مدرسان موضوع این دستورالعمل، منوط به تنظیم قرارداد مطابق فرم شماره 2 خواهد بود.

ماده 14: پرداخت حق التدریس حداکثر یکماه پس از اتمام دوره و انجام تعهدات مدرس صورت می پذیرد.

تبصره 13: مرکز می تواند پس از گذشت نیمی از دوره مبلغ متناسبی از حق التدریس را به صورت علی الحساب در وجه مدرس پرداخت نماید.

ماده 15- کسورات قانونی:

 محاسبه کسورات مالیات و بیمه مدرسان بر اساس قوانین و مقررات مالیات‌های مستقیم و  تأمین اجتماعی هرساله اعمال می‌شود که مواد قانونی مربوط به آن توسط معاونت آموزشی جهاددانشگاهی ابلاغ می‌گردد.

ماده 16- مواردی که در این دستورالعمل پیش بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات مصوب جهاددانشگاهی می‌باشد.

ماده 17- این دستورالعمل در 4 فصل مشتمل بر 17 ماده و 13 تبصره در تاریخ 2/6/94 در شورای نظارت و گسترش مراکز آموزشی تصویب گردید و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا و تمامی آیین‌نامه‌های قبلی مغایر با آن لغو می‌گردد.


 

[1]- مصوب بیست و سومین جلسه شورای نظارت و گسترش مراکز آموزشی مورخ 2/6/1394 که طی شماره 13905/94/ص مورخ 18/8/1394 از سوی معاونت آموزشی ابلاغ گردید.

 

دانلود فرم های مربوطه:


لینک دانلود فایل