شیوه نامه نحوه اجرای طرح های هماهنگ
[1] مقدمه:
معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، در راستای انجام مأموریت خود در برنامۀ پنجم توسعه، طرحی جامع تدوین کرده است که توسط معاونتهای فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی، با حمایت سازمانها و مراکز فرهنگی و با نظارت و ارزیابی ستاد معاونت فرهنگی تحقق خواهد یافت. این طرح، با عنوان « هفت شهر شایستگی؛ منظومۀ رویدادهای دانش بنیان فرهنگی دانشجویان کشور» بر اساس الگوی فارغالتحصیل شایسته و با هدف ایجاد، تثبیت و تقویت نقشهای هفتگانۀ مندرج در این الگو، برای دانشجویان طراحی شده است.
معرفی طرح:
هفت شهر شایستگی، عنوانی است برگرفته از الگوی فارغالتحصیل شایسته در نظام آموزش عالی ایران که در آن، براساس تعالیم نورانی قرآنی کریم و روایات معتبر، برای یک دانش آموختۀ دانشگاه، هفت نقش اصلی مطرح شده است و همۀ این هفت نقش، با محوریت بندۀ مؤمن خدا تعریف میشوند. منظور از این نقشهای هفتگانه، موقعیتهای خاصی هستند که یک فارغالتحصیل دانشگاهی، در زندگی فردی و اجتماعی خود در آنها قرار میگیرد و در صورتی که بتواند وظایف خود را در آن موقعیت و در نقشی که برعهده دارد، به بهترین نحو انجام دهد، قابلیت، ظرفیت، توانمندی و در یک کلمه، شایستگی خود را اثبات میکند. این نقشها عبارتاند از:
1- به عنوان بنده مؤمن خداوند، در امور عبادی و مناسک
2- به عنوان بنده مؤمن خداوند، در برابر خودش (رشد فردی)
3- به عنوان بنده مؤمن خداوند، در تعامل با خانواده
4- به عنوان بنده مؤمن خداوند، در تعامل با مردم (اخلاق و تعهدات اجتماعی)
5- به عنوان بنده مؤمن خداوند، در نقش یک عنصر فعال و اثرگذار در توسعه اقتصادی دانشبنیان کشور (وظایف شغلی)
6- به عنوان بنده مؤمن خداوند، در نقش یک عنصر تأثیرگذار بر تحولات اجتماعی و سیاسی(شهروند مسئول)
7- به عنوان بنده مؤمن خداوند، در تعامل با طبیعت زنده و سایر عناصر نظام هستی
برای رعایت اختصار، در این شیوهنامه از این نقشها به ترتیب با عبارات: عبادی و مناسک، رشد فردی، خانواده، اخلاق و تعهدات اجتماعی، اشتغال دانشبنیان، سیاسی – اجتماعی و محیط زیست یاد میشود.
این طرح در قالب هفت المپیاد فرهنگی– دانشجویی اجرا میگردد که هر یک شامل مجموعهای از طرحهای سراسری و طرحهای هماهنگِ مرتبط با یکی از نقشهای هفتگانهاند و هدف از اجرای آنها تقویت شایستگیهای مندرج در آن نقش است.
این شیوهنامه مربوط به اجرای طرحهای هماهنگ است و نحوه اجرای طرحهای سراسری در قالب شیوهنامه دیگری ابلاغ خواهد شد.
فصل اوّل: هدف و تعاریف واژگان
مادۀ1)هدف کلی از تنظیم این شیوهنامه:
هدف کلی از تنظیم این شیوهنامه، بیان نحوۀ اجرای طرحهای هماهنگ توسط واحدهای متقاضی میباشد تا با ایجاد تعامل مناسب بین واحدهای مجری، ستاد معاونت فرهنگی و سازمان یا مرکز حامی و ناظر، در یک حرکت همسو و هماهنگ، در جهت تحقق اهداف مورد نظرِ تسهیلگر باشد.
مادۀ2) برنامۀ هماهنگ:
طرح هماهنگ به طرحی گفته میشود که دبیرخانه آن در یکی از سازمانها یا مراکز تابع معاونت فرهنگی مستقر است و واحدهای متقاضی با هماهنگی و تحت نظارت و حمایت سازمان یا مرکز مربوطه، آن را در دانشگاه یا استان خود اجرا میکنند. برگزاری اختتامیه هر طرح هماهنگ برعهدۀ سازمان یا مرکز حامی و ناظر است.
تبصرۀ 1: فهرست نهایی عناوین طرحهای هماهنگ و واحدهای متقاضی، پس از دریافت تقاضای معاونتهای فرهنگی واحدها و تبادلنظر با سازمانها و مراکز حامی و ناظر، در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تصویب و ابلاغ شده یا میشود.
مادۀ 3) واحد متقاضی:
واحد متقاضی واحدی است که داوطلبانه طرح هماهنگ اعلام شده از سوی ستاد معاونت فرهنگی را بر اساس طرحنامه مصوب، در گسترۀ دانشگاهی یا استانی اجرا و گزارش آن را برای دبیرخانه طرح هماهنگ مستقر در سازمان یا مرکز حامی و ناظر ارسال میکند.
مادۀ 4) دبیرخانۀ مرکزی :
به منظور هماهنگی در اجرای طرح هفت شهر شایستگی، دبیرخانهای در ستاد معاونت فرهنگی تشکیل میگردد که به اختصار دبیرخانه مرکزی نامیده میشود.
مادۀ 5) دبیرخانۀ طرح هماهنگ :
هر طرح هماهنگ دارای دبیرخانهای است که برای ایجاد هماهنگی در اجرا، در سازمان یا مرکز حامی و ناظر مستقر میگردد.
مادۀ 6) حامی و ناظر:
به سازمان یا مرکز ذیل معاونت فرهنگی گفته میشود که وظیفۀ حمایت از طرحهای هماهنگ و نظارت بر اجرای آن را بر عهده دارد.
تبصرۀ2: حامیان و ناظران طرحهای هماهنگ عبارتاند از: سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران
مادۀ7) المپیاد فرهنگی – دانشجویی: به یک رویداد فرهنگی شامل مجموعهای از طرحهای سراسری و طرحهای هماهنگ مرتبط با یکی از نقشهای هفتگانه اطلاق میشود که هدف از اجرای آن، تقویت شایستگیهای مندرج در آن نقش است.
تبصرۀ3: المپیادها، نقشهای مرتبط و حامیان و ناظران هر نقش به شرح جدول ذیل میباشند:
ردیف |
عنوان المپیاد |
نقش |
حامی و ناظر |
1 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی آیه |
عبادی و مناسک |
سازمان فعالیتهای قرآنی |
2 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی آرامش |
خانواده |
|
3 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی سیب |
اخلاق و تعهدات اجتماعی |
|
4 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی امید |
رشد فردی |
سازمان دانشجویان |
5 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی کار |
اشتغال دانشبنیان |
|
6 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی نظر |
سیاسی – اجتماعی |
مرکز امام و انقلاب |
7 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی زمین |
محیط زیست |
مرکز گردشگری |
فصل دوم: ملاحظات اجرایی
مادۀ8) مدیریت اجرا:
مدیریت اجرای هر طرح هماهنگ بر عهده حامی و ناظر است و واحدهای متقاضی موظفند به هنگام اجرای طرح در استان خود، در امر تبلیغات، اطلاعرسانی، ثبت نام دانشجو و سایر مراحل اجرا، هماهنگیهای لازم را با حامی و ناظر به عمل آورند.
مادۀ9) وظایف واحد متقاضی:
1- تعامل و هماهنگی در اجرای طرح با دبیرخانۀ طرح هماهنگ، مستقر در سازمان یا مرکز حامی و ناظر
2- تلاش برای جذب بودجه حمایتی و جلب مشارکت دستگاههای فرهنگی ذینفع
3- تعیین اعضای کمیتۀ اجرایی و تشکیل منظم آن
تبصره4: از جمله وظایف کمیتۀ اجرایی عبارتاند از: اطلاعرسانی، تبلیغات، ارسال فراخوان، ثبتنام، اجرای برنامه، مستندسازی و نظرسنجی از مخاطبان
4- ارسال مستندات اجرا برای دبیرخانه طرح هماهنگ
تبصرۀ 5: حسن اجرای طرح هماهنگ، از شاخصهای مهم رتبهبندی واحدها از نظر عملکرد فرهنگی است.
مادۀ10) اعتبار اجرا:
برای هر طرح هماهنگ، اعتباری حمایتی از سوی ستاد معاونت فرهنگی تخصیص مییابد و در اختیار سازمان یا مرکز حامی و ناظر قرار میگیرد. سازمان حامی و ناظر موظف است براساس آییننامهای که تنظیم و ابلاغ مینماید، اعتبار مصوب را بین واحدهای مجری توزیع و رونوشت مکاتبات مربوطه را برای معاون فرهنگی و دبیرخانه مرکزی ارسال نماید.
مادۀ11) اعتبار حمایت و نظارت:
ستاد معاونت فرهنگی بابت حمایت و نظارت بر اجرای طرحهای هماهنگ، پس از دریافت گزارش پایانی و مستندات مربوطه از حامی و ناظر، به میزان 10% اعتبار مصوب طرح، به حامی و ناظر پرداخت خواهد کرد. ضمناً در این مرحله، مابهالتفاوت مبالغ دریافتی حامی و ناظر و پرداختی به واحدها، تسویه خواهد شد.
مادۀ12) رنگ مخصوص هر المپیاد:
هر یک از المپیادهای هفتگانه، با یک رنگ، مشخص شده که معرف آن المپیاد است و مجریان و حامیان و ناظران موظفند در همۀ اقلام و موقعیتهای تبلیغاتی اعم از پوستر، بروشور، صفحۀ سایت و ... به آن توجه نمایند. این رنگها که ملهم از رنگهای هفتگانۀ رنگینکماناند، به شرح ذیل میباشند:
ردیف |
عنوان جشنواره |
رنگ |
1 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی آیه |
سبز ایرانی |
2 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی امید |
قرمز |
3 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی آرامش |
آبی |
4 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی سیب |
نارنجی |
5 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی کار |
بنفش |
6 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی نظر |
زیتونی |
7 |
المپیاد فرهنگی – دانشجویی زمین |
سبز |
مادۀ13) درج عنوان کامل و دقیق طرح:
از آنجا که طرحهای هماهنگ، زیرمجموعۀ طرح هفت شهر شایستگی هستند، درج عنوان کامل این طرح، یعنی عبارت «هفت شهر شایستگی؛ منظومه رویدادهای دانشبنیان فرهنگی دانشجویان کشور» و نیز عنوان المپیاد مرتبط با هر طرح، در اقلام تبلیغاتی و اطلاعرسانی طرحهای هماهنگ الزامی است. ضمناً عناوین هر طرح، میبایست عیناً مطابق آنچه در تفاهمنامه (موضوع ماده 8) ذکر شده است، در تمام اقلام تبلیغی و اطلاعرسانی درج شود و از بکاربردن پسوند ملی در عنوان جشنواره و سایر کلماتی که بکار بردن آنها نیاز به اخذ مجوز از مراجع خارج از جهاد دارد، اکیداً پرهیز گردد.
مادۀ14) وظایف حامی و ناظر در قبال هر یک از طرحهای هماهنگ:
1- تنظیم طرحنامۀ طرح هماهنگ و ارسال آن به ستاد معاونت فرهنگی جهت تصویب
تبصره 6: ستاد معاونت فرهنگی، پس از تصویب طرحنامه، ضمن ارسال آن برای واحدها، از واحدهای متقاضی ثبتنام مینماید.
2- تعیین واحدهای مجری طرح با هماهنگی ستاد معاونت و بودجه مورد نیاز هر کدام
3- نظارت بر روند اجرای طرح هماهنگ توسط واحدها براساس طرحنامه مصوب، به منظور اجرای طرحی دانشبنیان، اثربخش و در شأن جهاددانشگاهی
4- تهیه پوسترهای تبلیغاتی و فراخوان و ارسال آن برای واحدهای متقاضی با هماهنگی ستاد معاونت
5- حمایت فکری و ارائه مشاوره به واحدهای متقاضی
6- حمایت از واحدهای متقاضی در جذب کمکهای مادی و معنوی از دستگاههای فرهنگی ذینفع
7- معرفی یک نفر نماینده به عنوان رابط طرحهای هماهنگ به ستاد معاونت فرهنگی
8- ارزیابی کیفی و کمیّ گزارش ارسالی توسط واحد متقاضی و مستندات آن و اعلام نتیجۀ ارزیابی به دبیرخانۀ مرکزی
9- تنظیم آییننامه نحوه تعیین و پرداخت اعتبار مصوب طرحهای هماهنگ، با تأیید ستاد معاونت فرهنگی و ابلاغ آن به واحدها
10- تبلیغات، اطلاعرسانی و معرفی طرح در سطح کشور و با گسترهی ملی
11- طراحی و مدیریت پایگاه اطلاعرسانی ویژه طرح در چارچوب 7cc.ir
12- ساخت تیزر، کلیپ و .... و ارسال آن به واحدهای مجری
13- مستندسازی نهایی اجرای طرح در قالب گزارش مکتوب و دیجیتالی و ارسال مستندات به دبیرخانه مرکزی
تبصرۀ7: چارچوب ارزیابی طرح هماهنگ و نحوه مستندسازی در ستاد معاونت فرهنگی تعیین میگردد.
تبصرۀ8: رونوشت تمامی مکاتبات انجام شده بین واحد متقاضی و حامی و ناظر طرح باید برای دبیرخانۀ مرکزی ارسال شود.
مادۀ15) وظایف دبیرخانۀ مرکزی:
1- تنظیم کاربرگ طرحنامه طرح، به همراه دستورالعمل تکمیل آن و ارسال آن برای حامی و ناظر
2- تدوین سند توجیهی دربارۀ هدف، ضرورت و شرح طرح هفت شهر شایستگی و ارائه تعریف مشخص از قالبهای اجرایی جهت ایجاد هماهنگی
3- نظارت بر نحوۀ تعامل بین واحد متقاضی و حامی و ناظر طرح
4- تهیه گزارش ارزیابی نحوۀ عملکرد واحدها و سازمانهای حامی و ناظر
5- پاسخگویی به سؤالات و ابهامات در روند اجرای طرح هماهنگ و کمک به رفع موانع موجود
6- تنظیم تقویم زمانی اختتامیهها با هماهنگی حامیان و ناظران طرحهای هماهنگ
7- مستندسازی نهایی طرح هفت شهر شایستگی در بازۀ زمانی سال تحصیلی
مادۀ 16) اختتامیههای طرحهای هماهنگ به یکی از 4 روش زیر برگزار میگردند:
1) توسط یکی از واحدها و تحت عنوان طرح سراسری
2) توسط حامی و ناظر و داخل در اختتامیه یکی از طرحهای سراسری
3) توسط حامی و ناظر، به صورت مجزا و مستقل از طرحهای سراسری
4) توسط حامی و ناظر در کنگره دانشجویی ثامن که به عنوان اختتامیه اختتامیهها در واحد خراسان رضوی برگزار میگردد.
مادۀ 17) پایگاه اطلاعرسانی: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، به منظور سهولت دستیابی مخاطبان به محتوای طرحهای هماهنگ، پایگاه اطلاعرسانی www. 7 cc.irرا راه اندازی کرده است و واحدهای متقاضی ضمن استفاده از امکانات آن برای اطلاعرسانی و تبلیغات، ملزم به انعکاس این پایگاه در اقلام تبلیغاتی خود میباشند.
این شیوهنامه با 17 ماده و 8 تبصره، در ستاد معاونت فرهنگی تنظیم و در تاریخ 5/2/94، توسط معاون فرهنگی جهاددانشگاهی برای اجرا، به تمامی واحدها و سازمانها و مراکز فرهنگی ابلاغ گردید و از این تاریخ جایگزین آییننامه مورّخ 15/9/93 و لازمالاجراست.