اساسنامه مرکز خدمات تخصصی مهندسی ساخت جاذب ها و کاتالیست های جامد(پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی )
کلیات[1]
برای تحقق اهداف و سیاست های جهاددانشگاهی و به منظور بهره وری بیشتر از امکانات و دستاوردهای پژوهشی و کاربردی نمودن این فعالیت ها، مرکز خدمات تخصصی مهندسی ساخت جاذب وکاتالیست های جامد وابسته به جهاددانشگاهی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در چهارچوب ضوابط و مقررات کشور و آئین نامه نحوه تشکیل مراکز خدمات تخصصی جهاددانشگاهی که به تصویب رئیس جهاددانشگاهی می رسد ; زیر نظر رئیس پژوهشکده تأسیس و به ارائه فعالیتهای تحقیقاتی و خدماتی در زمینه جاذب ها و کاتالیست های جامد می پردازد.
ماده ۱: اهداف و موضوع فعالیت های مراکز
الف : اهداف
۱- بهبود و توسعه دانش فنی انواع جاذب ها و کاتالیست های مورد نیاز در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
۲ - شناسایی و رفع مشکلات و چالش های موجود در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی که ناشی از تحریم جاذب ها و کاتالیست ها می باشد.
۳- معرفی جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از مراکز مطرح و پیشرو در زمینه جاذب ها و کاتالیست ها
ب : موضوع
1 - انجام طرح های توسعه ای - تولیدی در تمام زمینه های جاذب وکاتالیست
۲ - ارئه خدمات تخصصی به متقاضیان در قالب دوره های آموزشی و انجام آزمون های تخصصی
3 - همکاری با شرکتها و موسسات دولتی و غیر دولتی در جهت رسیدن به اهداف مرکز در چهارچوب مقررات جهاد دانشگاهی
تبصره: اهداف و موضوع مرکز پس از تصویب رئیس جهاددانشگاهی معتبر خواهد بود.
ماده ۲: محل اصلی مرکز
محل اصلی مرکز در شهر کرج به نشانی کیلومتر ۱۵ آزادراه کرج - قزوین ، انتهای بلوار کاوش، مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی می باشد و در صورت نیاز به پیشنهاد رئیس پژوهشکده و پس از تأیید معاونت پژوهش و فناوری می تواند در نقاط دیگر استان و یا استانهای مجاور، که فاقد جهاددانشگاهی هستند، اقدام به ایجاد شعبه یا نمایندگی نماید .
ماده ۳: مرکز از نظر تشکیلاتی و مقررات مالی و اداری و استخدامی تابع مقررات جهاددانشگاهی خواهد بود .
ماده ۴: ارکان مرکز
ارکان مرکز عبارتند از :
1- مجمع عمومی ۲- هیأت مدیره ۳- مدیر مرکز ۴- بازرس
ماده ۵: مجمع عمومی
رئیس پژوهشکده به عنوان جانشین مجمع عمومی به ایفای وظایف می پردازد.
ماده ۶: وظایف و اختیارات مجمع عمومی
۱- انتخاب و عزل و قبول استعفای هیأت مدیره پس از تأیید معاونت پژوهش و فناوری
۲- اتخاذ تصمیم درباره برنامه و بودجه و سیاستهای کلی مرکز به پیشنهاد هیأت مدیره در چارچوب اهداف و موضوع فعالیت مرکز
۳- بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد تراز نامه و حساب سود و زیان سال مالی و سایر صورتهای مالی ارائه شده از سوی هیات مدیره[1]
۴- اتخاذ تصمیم در مورد هر نوع اندوخته به پیشنهاد هیأت مدیره
۵- تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیات مدیره طبق مقررات جهاددانشگاهی
6- اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره در مورد سرمایه گذاری و مشارکت در سایر مراکز و شرکت ها مطابق آئین نامه مالی و معاملاتی جهاددانشگاهی
۷- تأیید کلیه آئین نامه های مرکز اعم از مالی، اداری، تشکیلاتی و غیره در چارچوب مقررات جهاددانشگاهی که توسط هیأت مدیره تصویب می شود.
8- نظارت عالیه بر انطباق فعالیت های مرکز با مفاد اساسنامه مرکز و مقررات جاری جهاددانشگاهی، توسط بازرس مرکز و تهیه نمودار تشکیلاتی مرکز و ارائه آن به رئیس جهاددانشگاهی جهت تصویب هیأت امنا
ماده ۷: هیأت مدیره
هیات مدیره مرکز دارای ۵ نفر عضو به شرح زیر می باشد :
1 - معاون پژوهشی پژوهشکده بعنوان رئیس هیأت مدیره
۲- معاون پشتیبانی پژوهشکده
3- مدیر مرکز
۴- دو نفر متخصص و کارشناس به انتخاب مجمع عمومی و تأیید معاون پژوهش و فناوری
تبصره ۱: حسابدار مرکز یا عامل ذیحساب پژوهشکده به پیشنهاد معاون پشتیبانی پژوهشکده ذیربط می تواند در جلسات بدون حق رأی شرکت نماید .
تبصره ۲: جلسات هیأت مدیره با حضور رئیس هیأت مدیره رسمیت می یابد .
تبصره ۳: احکام اعضای هیأت مدیره توسط رئیس پژوهشکده صادر خواهد شد .
تبصره 4: اعضای هیأت مدیره برای مدت دو سال منصوب می شوند، مگر اینکه در موقع انتصاب مدت کمتری تعیین شود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
ماده ۸: وظایف هیأت مدیره
۱- تهیه و تصویب آئین نامه های داخلی مورد نیاز مرکز و پیشنهاد آن به معاونت پژوهش و فناوری برای تأیید نهایی در چارچوب مقررات جهاددانشگاهی
۲- تصویب گزارشات مقطعی بودجه و ترازنامه جهت ارائه به مجمع عمومی برای تأیید نهایی
3 - پیشنهاد هرگونه سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی، اخذ وام و افزایش سرمایه جهت درآمدزائی و بهره وری بیشتر به مجمع عمومی مطابق با آئین نامه های جهاددانشگاهی
۴- انتخاب مدیر مرکز و معرفی به رئیس پژوهشکده برای تایید و صدور حکم پس از تأیید معاون پژوهش و فناوری
۵-تنظیم برنامه و بودجه سالیانه در چارچوب مقررات جهاددانشگاهی
6-تعیین میزان حقوق، مزایا و پاداش اعضای مرکز بر اساس مقررات جهاددانشگاهی
۷- تصمیم گیری در خصوص عقد و نحوه اجرای قراردادهای مرکز
8- نظارت بر عملکرد مدیر مرکز
۹- بررسی و تأیید برنامه توسعه مرکز از نظر نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و پیشنهاد آن به مجمع عمومی جهت تصویب
۱۰- بررسی و تصویب برنامه های مرکز جهت به تولید رساندن نتایج تحقیقات انجام شده
۱۱- بررسی و تأیید کلیه گزارشات مرکز که توسط مدیر مرکز ارائه گردیده است
۱۲- تصویب نرخ تعرفه خدمات قابل ارائه
ماده ۹: وظایف رئیس هیأت مدیره
۱- تعیین دستور جلسات، اداره جلسات و ابلاغ مصوبات هیات مدیره
۲- رئیس هیأت مدیره به عنوان رابط هیات مدیره مرکز با جانشین مجمع عمومی عمل می کند
ماده ۱۰: وظایف و اختیارات مدیر مرکز
۱- انجام کلیه امور اجرایی مرکز
۲- اجرای مصوبات هیأت مدیره
۳- پیگیری عقد قراردادها و توافقنامه ها در چارچوب مصوبات هیأت مدیره
۴- پیشنهاد برنامه سالانه و بودجه و .... و ارائه آن به رئیس هیأت مدیره جهت بررسی در هیات مدیره
۵- در اختیار قرار دادن اطلاعات خواسته شده از سوی بازرس و ارائه گزارشات ادواری مورد نیاز ( هر دو ماه یکبار)
6- انجام مکاتبات مرکز در چارچوب آئین نامه مکاتبات جهاددانشگاهی و در حدی که از طریق هیأت مدیره به وی تفویض شده است .
ماده ۱۱ : مقررات مالی مرکز
1- کلیه حسابهای مرکز در دفاتر جداگانه و یا طی سرفصل مشخص در دفاتر حسابداری جهاددانشگاهی پژوهشکده ثبت می شود.
۲- کلیه دریافتها و پرداخت های مرکز انحصارا از طریق حساب با حسابهای بانکی مرکز صورت می پذیرد و توسط رئیس پژوهشکده و عامل ذیحساب در چارچوب مقررات جهاددانشگاهی افتتاح می گردد.
۳- کلیه هزینه ها (شامل حقوق و دستمزد و..) از این حساب پرداخت می شود .
۴- کلیه امور مالی مرکز مشمول آئین نامه مالی و معاملاتی جهاددانشگاهی می باشد .
5- ترازنامه، حساب سود و زیان و صورت دارائی و بدهی مرکز در پایان سال مالی پس از بررسی و تأیید هیأت مدیره جهت تأیید نهایی به مجمع عمومی ارائه خواهد شد[1]
6-کلیه اسناد تعهدآور مالی، چکها با دو امضای “ عامل ذیحساب " و " جانشین مجمع عمومی معتبر می باشد .
۷- انعقاد قراردادها با امضای رئیس پژوهشکده معتبر می باشد.
ماده ۱۲: سال مالی مرکز
سال مالی از اول فروردین هر سال، تا پایان اسفندماه همان سال می باشد، به استثنای سال اول که از تاریخ شروع بکار مرکز تا پایان استفدماه همان سال می باشد.
ماده ۱۳ : منابع مالی مرکز
۱- استفاده از امکانات و کمک های غیرنقدی و نقدی جهاددانشگاهی
۲- درآمد حاصل از ارائه خدمات تخصصی
۳- استفاده از تسهیلات بانکی و مؤسسات اعتباری
۴- بهره مندی از هدایا و کمکهای مردمی
تبصره : ارائه گزارش دریافت هدایا و کمکهای مردمی به هیأت امنا ضروری است .
ماده ۱۴ : بازرس[1]
بازرس یا بازرسین توسط معاون پشتیبانی پژوهشکده پیشنهاد و توسط رئیس پژوهشکده انتخاب و منصوب می گردد.
ماده ۱۵ : وظایف بازرس
۱- بررسی گزارش سالانه و رسیدگی به ترازنامه، حساب سودوزیان مرکز، تهیه گزارش برای مجمع عمومی
۲- بازرس با اطلاع مدیر مرکز حق مراجعه به کلیه دفاتر، پرونده ها، اسناد و مدارک مرکز را خواهد داشت
۳- بازرس حق مداخله در امور جاری مرکز را نداشته و اقدام وی در اجرای وظایف محوله نباید مانع فعالیت های مرکز گردد.
ماده ۱۶: صاحب دانش فنی
در صورتی که فعالیت های تخصصی مرکز منجر به دستیابی دانش فنی گردید، صاحب امتیاز منافع و عواید حاصل از دانش فنی جهاددانشگاهی می باشد.
تبصره: در صورت اختراع و ابتکار، اختراع به نام مخترع ثبت و عواید آن متعلق به جهاددانشگاهی می باشد.
ماده ۱۷ : ادامه فعالیت مرکز
پیشنهاد انحلال مرکز، تسویه آن و یا تغییر موضوع فعالیت مرکز انحصارا در اختیار مجمع عمومی و تأیید معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی می باشد.
ماده ۱۸ :
هیچ یک از واحدها و پژوهشکده ها حق واگذاری مراکز خدمات تخصصی جهاددانشگاهی به بخش خصوصی و یا افراد حقوقی و حقیقی را ندارند.
ماده ۱۹: [1]
این اساسنامه براساس اساسنامه مصوب هفتاد و سومین جلسه مورخ ۸۱ / ۶ / ۲۷ هیأت امناء و اصلاحات بعدی آن در ۱۹ ماده و تبصره برای مرکز مهندسی ساخت جاذب ها وکاتالیست های جامد تدوین و پس از امضاء رئیس جهاددانشگاهی در ذیل آن، از تاریخ 30.11.1393 برای این مرکز لازم الاجرا است .
[1]- اصلاح شده در جلسه 87 مورخ 15/10/83 هیأت امنای جهاددانشگاهی