اساسنامه دانشکده علوم پایه و فناوریهای نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی

تعداد بازدید:۱۴۹۱

به منظور تحقق اهداف مندرج در «کلیات آئین نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی» و اصلاحات بعدی آن، مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، دانشکده علوم پایه و فناوریهای نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی که در این اساسنامه، "دانشکده" نامیده میشود با اهداف و وظایف زیر تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه و قوانین، مصوبات و مقررات مربوط اداره خواهد شد.

 

ماده ۱- اهداف :

1 - ارتقاء سطح فرهنگ و دانش جامعه

 ۲. تأمین نیروی انسانی متخصص موردنیاز کشور

 ۳. ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه جانبه مردم در امر گسترش و اعتلای دانش در کشور

 ۴. گسترش فناوریهای نوین و کارآفرینی فناورانه در حوزه علوم پزشکی

۵. گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی

 

ماده ۲- وظایف :

1. پذیرش دانشجو در رشته های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 ۲. فراهم نمودن امکانات لازم برای تحقق اهداف دانشکده

 ۳. همکاری مستمر با مراکز علمی و فناوری حوزه علوم پزشکی کشور برای برطرف نمودن نیازها و توسعه

آموزش و تحقیقات

 ۴. انجام دادن تحقیقات توسعه ای و کاربردی

 

ماده ۳- دانشکده یک واحد آموزشی و پژوهشی است.

 

ماده ۴- محل فعالیت دانشکده، شهر تهران است.

 

ماده ۵- دانشکده واحدی است غیردولتی و درآمدهای آن براساس مصوبات هیأت امناء در چارچوب نیازها و وظایف دانشکده صرف خواهد شد.

 

ماده ۶- دانشکده وابسته به پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است.

 

ماده ۷- دانشکده از تاریخ صدور مجوز تأسیس توسط شورای گسترش آموزش عالی دانشگاههای علوم پزشکی رسمیت می یابد و فعالیت آموزشی و پژوهشی آن از نظر دوره و رشته های تحصیلی با مجوز شورای گسترش آموزش عالی دانشگاههای علوم پزشکی امکان پذیر خواهد بود.

 

ماده ۸- دانشکده تابع کلیه قوانین، مقررات، ضوابط و آئین نامه های مربوط به مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور بوده و از نظر مقررات مالی و استخدامی تابع مقررات جهاددانشگاهی است.

 

ماده ۹- مدارک فارغ التحصیلی طبق ضوابط مصوب توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می شود.

 

ماده ۱۰- اعضای هیأت علمی، فضای دانشکده، امکانات و تجهیزات پژوهشی موردنیاز دانشکده توسط پژوهشگاه رویان و سایر پژوهشکده های علوم پزشکی جهاددانشگاهی تأمین می شود.

 

ماده ۱۱- منابع مالی دانشکده عبارتند از:

1. اعتبارات پژوهشگاه رویان و سایر اعتبارات جهاددانشگاهی

 ۲. شهریه پرداختی دانشجویان

 ۳. درآمدهای حاصل از فعالیتهای دانشکده

 ۴. کمک های دولت

۵. کمک های خیرین و سایر نهادهای داخلی

 ۶. کمک های نهادهای بین المللی طبق مقررات مربوط

 

ماده ۱۲- ارکان دانشکده :

- مؤسس

 - هیأت امناء

- رئیس دانشکده

 - شورای دانشکده

 

ماده ۱۳- مؤسس : مؤسس دانشکده، براساس مصوبه جلسه ۴۲۱ مورخ ۷۷ / ۳ / ۱۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی است.

 

ماده ۱۴- وظایف و اختیارات مؤسس :

1. کسب امتیاز تأسیس و دیگر مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 ۲. تدوین اساسنامه دانشکده و پیشنهاد آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع ذیصلاح

 ۳. پیشنهاد آن عده از اعضاء هیأت امناء که باید توسط مؤسس انتخاب شوند به وزارت بهداشت، درمان و

آموزش پزشکی و عزل هر یک از آنان

 ۴. فراهم نمودن مقدمات و امکانات لازم برای شروع و ادامه فعالیت دانشکده

 ۵. نظارت بر فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشکده برای تحقق اهداف و وظایف دانشکده

 ۶. بررسی و تأیید پیشنهاد هیأت امناء در مورد توسعه، انحلال و فعالیتهای دانشکده و ارائه آن به شورای

گسترش آموزش عالی دانشگاههای علوم پزشکی برای تصویب نهایی

 ۷. پیشنهاد هرگونه تغییر در مواد اساسنامه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

ماده ۱۵- هیأت امناء: اعضای هیأت امناء دانشکده با توجه به مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل انتخاب می شوند

 الف) رئیس جهاددانشگاهی (رئیس هیأت امناء)

 ب) یک نفر روحانی واجد شرایط

 ج) رئیس پژوهشگاه رویان (نایب رئیس هیأت امناء)

 د) سه نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه رویان و حداکثر ۲ نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و سایر پژوهشگاههای علوم پزشکی جهاددانشگاهی با رعایت شرایط مندرج در بند «ب» ماده ۱۳ و ماده ۴ کلیات آئین نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی

 ه) استاندار یا نماینده وی با رعایت مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 ز) رئیس دانشکده به عنوان عضو و دبیر هیأت امناء تبصره: نحوه اداره جلسه هیأت امناء براساس آئین نامه داخلی که در اولین جلسه هیأت امناء تهیه و به تصویب می رسد، خواهد بود.

 

ماده ۱۶- اعضاء هیأت امناء با تأیید و حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مدت ۴ سال منصوب می شود. تبصره: پیشنهاد و انتصاب مجدد اعضاء بلامانع است.

 

ماده ۱۷- هیأت امناء حداقل فصلی یکبار در سال به دعوت رئیس هیأت امناء تشکیل جلسه می دهد. در صورت لزوم به پیشنهاد رئیس دانشکده و یا نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سه نفر از اعضاء پس از تأیید رئیس هیأت امناء، جلسه فوق العاده تشکیل می شود.

 

ماده ۱۸- وظایف و اختیارات هیأت امناء

 ۱. پیشنهاد رئیس دانشکده به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۲. پیشنهاد سازمان و تشکیلات دانشکده و آئین نامه های لازم طبق مقررات جهاددانشگاهی به مراجع ذیصلاح

 ۳. تعیین خزانه دار و حسابرس رسمی دانشکده و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حسابهای بانکی به نام دانشکده و حق برداشت از حسابهای آن را دارند.

 ۴. بررسی تأیید حسابها و ترازنامه های سالانه دانشکده با توجه به گزارش حسابرس دانشکده و ارسال آن به مؤسس

 ۵. جلب کمکهای مالی و امکانات از اشخاصی حقیقی و حقوقی و اخذ تسهیلات بانکی

 ۶. پیشنهاد هر نوع توسعه و یا انحلال رشته های آموزشی دانشکده به مؤسس

 ۷. تصویب آئین نامه تشکیل شورای دانشکده طبق آئین نامه مدیریت دانشگاه ها مصوب ۶۸۴ شورایعالی انقلاب فرهنگی

۸. پیشنهاد میزان شهریه دانشجویان و آیین نامه چگونگی دریافت آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش

پزشکی برای تصویب

 ۹. تصویب ظرفیت پذیرش دانشجو که برای هر سال و دوره تحصیلی که توسط رئیس دانشکده پیشنهاد

می شود و ارسال آن به شورای گسترش آموزش عالی دانشگاههای علوم پزشکی برای تصویب نهایی

۱۰. پیشنهاد عزل رئیس دانشکده به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تأیید

 ۱۱. پیشنهاد انحلال دانشکده به مؤسس تبصره: هیأت امناء در انجام وظایف خود، مصوبات و ضوابط شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور را رعایت خواهد کرد.

 

ماده ۱۹- رئیس دانشکده : اداره کلیه امور دانشکده با رعایت قوانین و مقررات با رئیس دانشکده است که بنا به پیشنهاد رئیس پژوهشگاه رویان و تأیید هیأت امناء و موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حکم رئیس هیأت امناء منصوب میشود.

 تبصره ۱: رئیس دانشکده باید دارای شرایط مندرج در آیین نامه مدیریت دانشگاهها باشد.

 تبصره ۲: پذیرش استعفاء و یا عزل رئیس دانشکده پس از تصویب هیأت امناء و تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حکم رئیس هیأت امناء خواهد بود.

 

ماده ۲۰- وظایف و اختیارات رئیس دانشکده :

 1. اداره کلیه امور دانشکده با رعیات قوانین و مقررات

 ۲. اجرای کلیه مقررات و ضوابط مصوب مراجع ذیصلاح

 ۳. پیشنهاد ظرفیت پذیرش دانشجو برای هر سال و دوره تحصیلی به هیأت امناء با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط

 ۴. نظارت بر حسن اجرای امور آموزشی و پژوهشی، تجهیزاتی، اداری، معاملاتی، توسعه ای و استخدامی

دانشکده براساس ضوابط و مقررات مربوط

 ۵. پیشنهاد طرح ها و برنامه های آموزشی، پژوهشی و اجرایی به هیأت امناء

 ۶. استخدام، انتصاب و عزل کارکنان آموزشی و غیر آموزشی دانشکده با رعایت ضوابط و مقررات و آیین نامه و دستورالعمل های مصوب مراجع ذیصلاح

۷. تهیه، تنظیم و پیشنهاد بودجه سالانه دانشکده به هیأت امناء برای تصویب

 ۸ . امضاء کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور دانشکده

 9. انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی به نام دانشکده در چارچوب ضوابط

 ۱۰. ارائه گزارش عملکرد سالانه دانشکده و ترازنامه مالی به هیأت امناء جهت تصویب تبصره: رئیس دانشکده موظف است گزارش عملکرد فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی و ترازنامه مالی دانشکده را پس از تأیید هیأت امناء به شورای گسترش آموزش عالی دانشگاههای علوم پزشکی و جهاددانشگاهی ارسال نماید.

 

ماده ۲۱- برنامه های آموزشی و آیین نامه های مربوط به امور آموزشی و امتحانی و انضباطی و شرایط پذیرش علمی دانشجو و مدت دوره تحصیلی و نوع دانشنامه ای که به فارغ التحصیلان دانشکده اعطاء خواهد شد توسط رئیس دانشکده تهیه و پس از تأیید هیأت امناء برای تصویب به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال می گردد.

 

ماده ۲۲- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر کلیه امور آموزشی دانشکده حق نظارت خواهد داشت.

 

ماده ۲۳- انحلال دانشکده

 ۱. انحلال دانشکده به پیشنهاد هیأت امناء تأیید مؤسس و تصویب شورای گسترش آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی خواهد بود.

 ۲. در صورت تخلف دانشکده از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر قوانین جاری کشور، انحلال دانشکده طبق آیین نامه رسیدگی به تخلفات مؤسسات و دانشگاهها خواهد بود.

 

ماده ۲۴- در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی دانشگاههای علوم پزشکی با انحلال دانشکده موافقت اصولی نماید، مؤسس موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

 ۱- کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و امور فارغ التحصیلی آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط به انجام برساند.

 ۲- کلیه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانکها و شهرداریها و غیره در اختیار دانشکده قرار گرفته است مسترد نماید یا موافقت صاحبان حق را مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به مؤسس، ارائه دهد.

 ۳- کلیه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها، شهرداریها، سایر اشخاص حقوقی و حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان انجام دهد یا مؤسس با توافق صاحبان حق، تعهدات دانشکده را رأسا بپذیرد.

 

ماده ۲۵- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده ۲۴ و حل و فصل امور آموزشی و حقوقی دانشکده و تصویب نهایی انحلال دانشکده توسط شورای گسترش آموزش عالی دانشگاههای علوم پزشکی، اقدامات زیر را انجام خواهد شد

 1- هیأت تصفیهای مرکب از: - نماینده حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - نماینده حقوقی مؤسس - رئیس وقت دانشکده

۲- مراتب تصویب انحلال دانشکده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اداره ثبت شرکتها اعلام می شود تا دانشکده طبق مقررات مربوط منحل شود.

 

ماده ۲۶- پس از انجام تعهدات و تأدیه کلیه دیون دانشکده و اعلام ختم تصفیه، باقیمانده دارایی دانشکده به مؤسس منتقل می شود، در خصوص اموال وقفی مطابق وقف نامه عمل می شود.

 

ماده ۲۷- مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات شورایعالی انقلاب فرهنگی و مقررات و ضوابط جهاددانشگاهی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

 

ماده ۲۸- هرگونه تغییر در مواد این اساسنامه با پیشنهاد مؤسس و تأیید شورای گسترش آموزش عالی دانشگاههای علوم پزشکی و تصویب هیأت امناء جهاددانشگاهی امکان پذیر خواهد بود.

 

این اساسنامه در ۲۸ ماده و ۶ تبصره در یکصد و چهل و نهمین جلسه هیأت امناء جهاددانشگاهی مورخ ۱۳۹۸ / ۴ / ۵ به تصویب رسید.

 

ساختار پیشنهادی دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین علوم پزشکی