مقررات انتظامی اعضاء هیأت‌ علمی

تعداد بازدید:۱۷۱۶۲

[1] بدینوسیله مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه هیأت ‌امناء درخصوص اجرای آیین‌نامه مقررات انتظامی هیأت‌علمی‌ دانشگاهها و مؤسسات‌ تحقیقاتی در جهاد دانشگاهی به‌ شرح‌‌ ذیل ‌اعلام‌ می‌گردد:

 

ـ از رئیس جهاد دانشگاهی خواسته‌ شد مطابق مقررات ‌جهاد دانشگاهی آیین‌نامه مقررات ‌‌انتظامی هیأت ‌علمی دانشگاهها و مؤسسات ‌تحقیقاتی مصوب ‌مجلس‌ شورای ‌اسلامی را اجرا نماید. هیأت ‌انتظامی هیأت‌علمی جهاد دانشگاهی در دفترمرکزی‌ تشکیل و کلیه اعضای‌ هیأت‌علمی جهاد دانشگاهی اعم از دفترمرکزی، واحدها، پژوهشکده‌ها و مؤسسات وابسته را شامل خواهد شد.


قانون و مقررات انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور

مصوب 22/12/64 مجلس شورای اسلامی


فصل اول- هیأت رسیدگی انتظامی:

ماده 1: هیأت های رسیدگی عبارتند از:

1-     هیأت بدوی

2-     هیأت تجدیدنظر

 

ماده 2: هیأت بدوی در هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و مؤسسه تحقیقاتی یا دانشکده مستقل تشکیل می شود و دارای سه نفر عضو اصلی و حداکثر دو نفر عضو علی البدل خواهد بود که از بین اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور و حتی الامکان از همان دانشگاه یا مؤسسه یا دانشکده مستقل انتخاب می شوند.

تبصره 1: یک نفر از اعضای هیأت بدوی باید از مدرسان معارف اسلامی که حداقل دارای تحصیلات فوق لیسانس یا معادل آن باشد انتخاب گردد.

تبصره 2: انتخاب مجدد اشخاص مزبور بلامانع است.

 

ماده 3: در هریک از دانشگاه ها یا چند دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی مشترکاً و به تشخیص وزارت فرهنگ و آموزش عالی یک هیأت تجدیدنظر تشکیل می شود. این هیأت دارای سه نفر عضو اصلی و حداکثر دو نفر عضو علی البدل با رعایت تبصره 1 ماده 2 است که از بین اعضای هیأت علمی مؤسسات مزبور به مدت دو سال به وسیله وزیر فرهنگ و آموزش عالی تعیین و منصوب می شوند.

تبصره: در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی که تابع سایر وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی می باشند، هیأت تجدید نظر به وسیله وزیر مربوط با بالاترین مقام دستگاه دولتی تعیین می شود.


ماده 4: صلاحیت رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیأت علمی با هیأت بدوی است. آرا این هیأت در صورتیکه علیه متخلف صادر شود و قابل تجدید نظر باشد و ظرف یک ماه برای افراد داخل کشور و دو ماه برای افراد خارج از کشور از تاریخ ابلاغ به متخلف توسط وی درخواست تجدید نظر نشود قطعی و با دستور بالاترین مقام اجرایی دانشگاه یا مؤسسه مربوط اجرا خواهد شد. هرگاه عضو هیأت علمی در مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ رأی هیأت بدوی درخواست تجدید نظر نماید هیأت تجدید نظر مکلف به رسیدگی خواهد بود.

تبصره 1:ابلاغ طبق قانون آیین دادرسی مدنی به عمل خواهد آمد.

تبصره 2: رأی هیأت تجدید نظر مانع از رجوع عضو هیأت علمی به مراجع قضایی نخواهد بود.

 

ماده 5: اعضای هیأت بدوی و تجدیدنظر علاوه بر تدوین به دین مبین اسلام و عمل به احکام آن و اعتقاد و عهد به نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت فقیه باید دارای شرایط زیر باشند:

1-     تاهل

2-     داشتن حداقل سه سال سابقه عضویت در هیأت علمی

 

ماده 6: هیچ یک از اعضای اصلی یا علی البدل هیأت های بدوی یا تجدید نظر در موارد زیر در رسیدگی و صدور رأی شرکت نخواهند کرد:

الف- عضو هیأت علمی با متهم قرابت سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشد.

ب- عضو هیأت با متهم دعوای حقوقی یا جزایی داشته یا در دعوای مطروحه ذینفع باشد.

ج- عضو هیأت مدعی تخلف یا مدعی متخلف باشد.

 

فصل دوم - تخلفات انتظامی و جرایم:

ماده 7: تخلفات انتظامی و جرایم شامل تخلفات انضباطی و اعمال خلاف شرع و اخلاق عمومی به قرار زیر است:

1-     ترک خدمت و یا غیبت بدون اجازه یا عذر موجه

2-     تخلف از اجرای قوانین و مقررات دانشگاه

3-     سهل انگاری یا غرض ورزی در انجام وظایف

4-      تمرد از اجرای دستورات قانونی مقامات دانشگاه 

5-     استفاده غیر مجاز از امکانات و اموال دولتی

6-     تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را ندارند و یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آنها را دارند.

7-      تسامح در حفظ اموال و وجوه دولتی و اسناد و مدارک‌دانشگاه اعم از محرمانه و غیر آن

8-     افشاء سوالات امتحانی و یا تعویض برگهای امتحانی و یا تغییر اوراق

9-     افشاء اسناد محرمانه دانشگاه

10- از بین بردن و اخفای غیر مجاز اسناد و مدارک دانشگاه و حیف و میل اموال و وجوه دولتی

11- اعتیاد و ارتکاب اعمال خلاف عمومی که موجب هتک حیثیت و شوون شغلی است.

12-  ارتکاب اعمال خلاف شرع و عدم رعایت حجاب اسلامی

13- عضویت در یکی از فرق ضاله و ساواک منحله و تشکیلات فراماسونری و مشابه آن

14-  عضویت یا فعالیت یا تبلیغ به نفع احزاب و گروه های الحادی

15- القا اندیشه های الحادی و توهین به مقدسات اسلامی

16- ارتکاب اعمال خلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی از قبیل به تعطیل کشاندن کلاسها و اعتصاب، تحصن و تظاهرات به طور غیر مجاز در محیط دانشگاه

17- اثبات تخلفات و جرایم مذکور در بندهای 10و13و14و16 در مرجع صالح قضایی صورت می‌گیرد و عضو هیأت علمی در مدت رسیدگی در مرجع قضایی به حالت تعلیق در می‌آید.


 

فصل سوم - مجازات های انتظامی:

ماده8:  انواع مجازات ها به ترتیب اهمیت عبارتند از:

1-     احضار و اخطار شفاهی

2-     اخطار کتبی با درج در پرونده

3-     توبیخ کتبی با درج در پرونده

4-     کسر حقوق و مزایای دریافتی تا یک سوم، از یک ماه تا سه ماه

5-     تعلیق رتبه از یک سال تا دو سال

6-     تنزل یک پایه

7-     انفصال موقت از یک ماه تا یک سال

8-   بازخرید خدمت با پرداخت 45 روز حقوق در قبال هر سال خدمت دولتی تا ده سال و پرداخت یک ماه حقوق در قبال هر سال نسبت به مازاد ده سال خدمت، کسور بازنشستگی افرادی که خدمت آنان بازخرید می‌شود به آنان مسترد خواهد شد و کسر یک سال خدمت، یک سال محسوب می شود.

9-      اخراج از دانشگاه یا مؤسسه آموزشی یا تحقیقاتی مربوط

10- اخراج از مؤسسه متبوع ومحرومیت از پذیرش درسایردانشگاههاومؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور

11- انفصال دائم از خدمات دولتی

تبصره: رئیس دانشگاه و یا مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی میتواند بدون مراجعه به هیأت رسیدگی انتظامی مجازاتهای مندرج در بند 1و2 و3 را در مورد اعضای متخلف هیأت علمی اجرا کند. اجرای مجازاتهای مندرج در بندهای بعدی موکول به رأی هیأت رسیدگی انتظامی است.مجازاتهای بند 4 و بندهای بعدی ماده 8 این قانون قابل پژوهش در هیأت تجدیدنظر می‌باشد.

 

ماده 10: در صورت تکرار تخلف و ثبوت آن عضو هیأت علمی خاطی به اشد مجازات پیش بینی شده در آن درجه محکوم خواهد شد و هرگاه مجازات قبلی اشد مجازات اعمال شده در درجه مربوط باشد، عضو خاطی به حداقل مجازات درجه بعد محکوم خواهد شد بنحوی که در هر حال از مجازات محکومیت قبلی شدیدتر باشد.

 

ماده 11: مجازات غیبت غیر موجه به متوالی بیش از دو ماه یا متناوب بیش از 4 ماه در سال به تشخیص هیأتها اخراج از دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی تحقیقاتی مربوط خواهد بود.

تبصره 1: استخدام این گونه افراد در دانشگاه ها یا مؤسسات تحقیقاتی دیگر بلامانع است.

تبصره 2: وزارت فرهنگ و آموزش عالی می تواند افرادی را که به علت غیبت اخراج می شوند، در صورت نیاز به خدمات آنان در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی شهرستان ها و مناطق محروم به ترتیب اولویت اعاده به کار نماید.

 

ماده 12: مجازات مرتکبین جرایم مندرج در بندهای 13و 14 و 15 و 16 ماده 7 این قانون انفصال دائم از خدمات دولتی است.

تبصره : در سایر موارد تعیین مجازات به ترتیب مندرج در ماده 8 به تشخیص هیأت خواهد بود.

 

ماده 13: هرگاه تخلف عضو هیأت علمی عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد هیأت رسیدگی به تخلفات انتظامی مکلف است پرونده امر را به مرجع قضایی ارسال دارد. حکم مرجع قضایی از جهت ارتکاب جرم عمومی برای هیأت انتظامی لازم الاتباع است ولی رسیدگی در مرجع قضایی مانع رسیدگی انتظامی نخواهد بود لیکن تا صدور رأی مراجع قضایی آن را متوقف می سازد.

تبصره: در صورتی که مجازات تعیین شده از طرف مراجع قضایی همان  مجازات مقرره در این قانون باشد.

مجازات تکرار نخواهد شد در غیراین‌صورت حکم مراجع قضایی مانع مجازات‌های انتظامی نخواهد بود.

 

فصل چهارم -  نحوه بازنشستگی و بازخرید و انتقال افراد غیر مفید هیأت علمی:

ماده 14: به وزارت فرهنگ و آموزش عالی اجازه داده می شود حداکثر ظرف مدت 6 ماه بعد از تصویب و ابلاغ آیین نامه این قانون آن تعداد از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را که غیرمفید تشخیص می دهد، به ترتیب مقرر در این قانون بازنشسته، بازخرید و یا با موافقت سازمان‌های دولتی و یا مؤسسات تحقیقاتی به این گونه سازمان ها یا مؤسسات منتقل نماید.

تبصره 1: تشخیص افراد غیر مفید با معرفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی به وسیله هیأت های بدوی می‌باشد.

تبصره 2: اشخاصی که غیر مفید تشخیص داده می‌شوند می توانند به هیأت‌های تجدیدنظر شکایت نمایند. رأی هیأت های تجدید نظر درباره آنان قطعی و لازم الاجراست.

 

ماده 15: بازنشستگی و یا بازخرید افراد مشمول ماده 14 به ترتیب زیر خواهد بود:

الف- در صورتی‌که حداقل بیست سال سابقه خدمت دولتی داشته باشند، بر اساس سنوات خدمت طبق قانون استخدام کشوری بازنشسته خواهد شد.

ب- در صورتی‌که سابقه خدمت دولتی آنان کمتر از 20 سال تمام باشد، خدمت آنان براساس ماده 8 این قانون بازخرید خواهد شد.

 

ماده 16: در صورتی‌که حقوق اعضا هیأت علمی که به سازمان ها و مؤسسات دولتی منتقل می شوند و یا تغییر شغل می‌یابند کمتر از حقوق پایه و رتبه علمی آنان باشد مابه التفاوت آن پرداخت خواهد شد، هرگونه افزایش حقوق این افراد از مابه التفاوت کسر خواهد گردید.

 

ماده 17: منظور از انتقال در این قانون تغییر وضعیت اعضا هیأت علمی و انتصاب آنان به مشاغلی است که مستلزم تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نباشد.

تبصره 1: انتقال اعضای هیأت علمی به کلیه سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی با موافقت مؤسسات مذکور انجام خواهد شد.

تبصره 2: کسور بازنشستگی پس از انتقال برابر مقررات سازمان بازنشستگی عینا به صندوق بازنشستگی محل انتقال،‌ واریز خواهد شد.

 

ماده 18: استخدام مجدد افراد بازخرید شده موضوع ماده 14 این قانون در سایر مؤسسات دولتی برای مشاغل غیر آموزشی بلامانع است مشروط به این که کلیه وجوه دریافتی مدت بازخریدی را یک جا مسترد نمایند.

تبصره: احتساب سنوات خدمت گذشته به شرط استرداد وجوه بازنشستگی خواهد بود.

 

 فصل پنجم-  سایر مقررات

ماده 19: هرگاه وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تشخیص دهند که در یکی از مؤسسات آموزش عالی به یکی از اعضا هیأت علمی نیاز است که توسط هیأت های بدوی و تجدید نظر بازسازی نیروی انسانی به علت غیبت، اخراج یا منفصل شده است آن عضو با تشخیص هیأت های تجدید نظر و به شرط آن که مشمول موارد مشروحه در ماده 12 این قانون نباشد، می‌تواند به خدمت اعاده شود.

 

ماده20: آیین نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

 

ماده 21: از تاریخ تصویب آیین نامه کلیه قوانین و مقررات انتظامی اعضای هیأت های علمی مغایر این قانون لغو می گردد و کلیه پرونده هایی که در هیأت های پاکسازی و بازسازی گذشته منجر به صدور رأی قطعی نگردیده برای رسیدگی و صدور رأی قطعی به هیأتهای بدوی و تجدیدنظر موضوع این قانون ارسال خواهد شد.

قانون فوق مشتمل بر 21 ماده و 16 تبصره در جلسه روز پنجشنبه بیست و دوم اسفندماه یکهزار و سیصد و شصت و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 26/12/1364 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

 

آئین نامه اجرایی قانون مقررات انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور

مصوب جلسه مورخ 5/ 5/ 1365هیأت وزیران (اصلاحی 17/1/1384)

فصل اول: ترکیب و نحوه تشکیل هیات ها :

ماده 1: اعضای هیأت بدوی و علی البدل و همچنین اعضای هیأتهای تجدیدنظر در هر یک از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور و دانشکده های مستقل با رعایت مواد 2 و 3 قانون مقررات انتظامی انتخاب می شوند.

 

ماده 2: اعضای هیأت تجدیدنظر که برای چند دانشگاه یا موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی به تشخیص وزیر فرهنگ و آموزش عالی یا وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین و منصوب می شوند به آراء صادره از سوی هیأت بدوی دانشگاه یا موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی و یا دانشکده مستقل رسیدگی و حکم صادر خواهند نمود.

 

ماده 3: درصورتی‌که عضو واجد شرایط مندرج درقانون در همان دانشگاه و یا مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی وجود نداشته باشد اعضای هیأت از بین اعضای واجد شرایط نزدیک ترین دانشگاه یا موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی یا دانشکده مستقل تعیین خواهد شد.

 

ماده 4: اعضای هیأت تجدید نظر که برای چند دانشگاه یا موسسه آموزس عالی و تحقیقاتی به وسیله وزارت فرهنگ و آموزش علی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و منصوب می شوند جلسات خود را بنابه پیشنهاد رئیس هیأت در محلی که وزیر فرهنگ و آموزش عالی یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می نمایند تشکیل خواهند داد.

 

ماده 5: دردانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی که تابع سایر وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی می‌باشند هیأت تجدید نظر به وسیله وزیر مربوط به بالاترین مقام دستگاه دولتی مطابق تبصره ماده 3 قانون مقررات انتظامی منصوب می شود و تعیین محل اجلاس هیأت مذکور نیز با مقام فوق الذکر است.

 

ماده 6: هیأت های بدوی و تجدیدنظر مکلفند پس از تشکیل، شروع کار خود را به نحو مقتضی به اطلاع عموم برسانند.

 

فصل دوم - نحوه تشکیل جلسات :

ماده 7: اعضاء هیأتها پس از ابلاغ احکام انتصاب در اولین فرصت تشکیل جلسه داده و از بین خود یک‌نفر رئیس و یکنفر نایب رئیس و یکنفر دبیر انتخاب می نمایند. اداره و تعیین اوقات جلسات بوسیله رئیس هیأت و در غیاب وی بوسیله نایب رئیس انجام خواهد شد.

 

ماده 8: جلسات هیأتها با حضور هر سه نفر عضو اصلی و در غیاب عضو اصلی با حضور عضو علی البدل تشکیل خواهد شد.

 

ماده 9: اعضای هیأت مکلفند با دعوت کتبی رئیس هیأت یا در غیاب وی نایب رئیس، در جلسه مقرر شرکت نمایند.

 

ماده 10: مکاتبات هیأتها با امضای رئیس و در غیاب او با امضای نایب رئیس معتبر خواهد بود.

 

فصل سوم - شروع و نحوه رسیدگی :

ماده 11: هیأتهای بدوی با اعلام مراجع ذیل شروع به رسیدگی خواهند نمود:

وزیر فرهنگ و آموزش عالی یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا بالاترین مقام مسئول دستگاه اجراییرئیس دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی یا دانشکده مستقل، اشخاص حقیقی و یا حقوقی.

 

ماده 12: رئیس هیأت با وصول اعلام تخلف از سوی مرجع مندرج در ماده قبل موضوع را به یکی از اعضای هیأت علمی یا یکی از کارکنان دانشگاه غیر از اعضای هیأت علمی ارجاع می‌نماید و مقام مرجوع الیه مکلف است که کلیه دلایل و مدارک و مستنداتی را که جمع آوری نموده به انضمام گزارش خود مشروحاً و مستدلاً به صورت کتبی حداکثر ظرف یک ماه به هیأت تسلیم نماید.

 

ماده 13: فرد محقق در گزارش خود بطور اختصار گردش‌کار،  مشخصات کامل متخلف، مرتبه علمی، سنوات و محل خدمت، دلایل و مستندات را ذکر خواهند نمود.

 

ماده 14: پس از وصول گزارش مذکور رونوشت آن بوسیله اداره کارگزینی به متخلف طبق مقررات قانون آئین دادرسی مدنی ابلاغ و نامبرده مکلف است ظرف ده روز پس از رؤیت گزارش لایحه دفاعیه خود را همراه با مدارک و مستندات خود به کارگزینی تسلیم و رسید دریافت نماید.

تبصره : هیأتها و کارگزینی ملکفند دفاتری برای ثبت لوایح و اعتراضات تهیه و تنظیم نمایند.

 

ماده 15: پس از وصول لایحه دفاعیه متخلف یا انقضاء مهلت مقرر هیأت جلسه خود را ظرف یک هفته تشکیل خواهد داد.

 

ماده 16: جلسات رسیدگی هیأتها غیرعلنی بوده و هیأت پس از قرائت گزارش محقق و لایحه دفاعیه متخلف چنانچه نیازی به حضور متخلف و اخذ توضیحات شفاهی از وی نباشد مبادرت به صدور رأی می نماید.

تبصره: در صورت لزوم، هیأتها می‌توانند شخص متخلف را برای ادای توضیحات دعوت و از وی تحقیقات لازم بعمل آورند.

 

ماده17: هیأتها می توانند در مواردی‌که اقتضا می نماید از نظر افراد خبره استفاده نمایند.

 

ماده 18: آراء  هیأتها با اکثریت مطلق معتبر می باشد.

 

ماده 19: آراء صادره توسط هیأتهای بدوی که قابل تجدیدنظر می باشد باید حداکثر ظرف مدت 15 روز به عضو هیأت علمی ابلاغ شود و چنانچه آرای مزبور ظرف یکما ه برای افراد داخل کشور و 2 ماه برای افراد خارج از کشور از تاریخ ابلاغ به افراد متخلف، توسط وی درخواست تجدیدنظر نشود مطابق ماده 4 قانو ن مقررات انتظامی، قطعی و با دستور بالا ترین مقام اجرایی دانشگاهها یا مؤسسه مربوطه اجرا خواهد شد.

 

ماده 20: رئیس دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی رأی هیأت را بوسیله کارگزینی به متخلف ابلاغ و این رأی در موارد قطعی از تاریخ صدور ابلاغ قابل اجراست. درصورتی‌که آراء مذکور قابل تجدیدنظر باشد پس از قطعیت از تاریخ صدور ابلاغ به مورد اجرا گذاشته می شود.

 

ماده 21: اخطاریه‌ها و احکام صادره از سوی هیأت به آخرین اقامتگاه قانونی متخلف یا محکوم که در پرونده کارگزینی وی منعکس است طبق قانون آئین دادرسی مدنی ابلاغ خواهد شد.

 

ماده 22: درصورتی‌که متخلف نسبت به صلاحیت بعضی از اعضای هیأت ایراد نماید هیأت مکلف است قبل از شروع به رسیدگی نسبت به این موضوع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نماید.

 

ماده 23: درصورتی‌که تخلف متخلف واجد عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین کیفری باشد هیأتها مکلفند پرونده را به مراجع ذیصلاح ارسال و دستور توقف رسیدگی را تا صدور رأی از مراجع مذکور صادر نمایند.

 

ماده 24: هیأتها مکلفند در متن آرا خود قطعی یا قابل تجدیدنظر بودن و مهلت درخواست تجدیدنظر را ذکر نمایند (مطابق مهلت موضوع ماده20)

 

ماده 25: آراء هیأتها باید به امضاء کلیه اعضای شرکت کننده در جلسه برسد.

 

ماده26: در مواردی‌که عضو هیأت علمی بعنوان مأمور در دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی یا دانشکده مستقل به خدمت اشتغال دارد رسیدگی به تخلف انتسابی وی به عهده هیأتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی انتظامی محل مأموریت می باشد.

تبصره: تخلفات اعضای هیأت علمی مأمور در دستگاههای اجرایی خارج از دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در هیأتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی انتظامی دانشگاه یا مؤسسه مأموریت دهنده رسیدگی می شود.

 

ماده 27: درمواردی‌که عضو هیأت علمی در چند محل خدمت کرده است و در یک یا چند محل مرتکب تخلف شده باشد هیأتهای رسیدگی انتظامی آخرین محل خدمت وی صالح به رسیدگی می باشند.

 

ماده 28: در مواردی‌که آراء هیأتهای رسیدگی قطعی بوده و عضو هیأت علمی به دستگاه دیگری منتقل شده باشد دستگاهی که عضو هیأت علمی به آن انتقال یافته است مسئول اجرای رأی قطعی صادره خواهد بود و در مواردی‌که رأی قابل تجدیدنظر باشد با درخواست عضو هیأت علمی موضوع جهت رسیدگی به هیأت تجدیدنظر محل خدمت قبلی ارسال خواهد شد.

 

ماده29: تخلفات اعضای هیأت رئیسه دانشگاهها، مراکز آموزشی و پژوهشی کشور و همچنین اعضای هیأتهای رسیدگی انتظامی و مدیران ستادی که عضو هیأت علمی می باشند و اعضای هیأت علمی شاغل در وزارتخانه های علوم و بهداشت در هیأتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی انتظامی مستقر در ستاد هر یک از وزراتخانه های یاد شده رسیدگی می شود.

تبصره: سایر وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی که دارای عضو هیأت علمی بوده و پست مربوط به آن با رعایت قانون و با اخذ مجوز از یکی از وزارتخانه های علوم و یا بهداشت ایجاد شده باشد مشروط برآنکه فاقد هیأتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی باشند موظفند تخلفات اعضای هیأت علمی خود را حسب مورد به وزارتخانه های مذکور اعلام نمایند این قبیل تخلفات بنا به تشخیص وزرای یاد شده یا نمایندگان آنان در هیأتهای یکی از دانشگاههای مرکز استان مربوط رسیدگی خواهد شد. (لحاقی 17/1/1384 هیأت وزیران)

 

فصل چهارم- مقررات مختلف :

ماده 30: دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و ادارات و مؤسسات تابعه آنها مکلفند کلیه دلایل و مدارک مورد درخواست هیأتها و فرد محقق را با رعایت مقررات مربوطه به اسناد محرمانه، در اختیار آنها قرار دهند.

 

ماده 31: به اعضای هیأتهایی که خارج از محل اصلی کار خود انجام وظیفه می نمایند طبق مقررات حق مأموریت پرداخت خواهد شد.

 

ماده 32: هریک از هیأتها دارای دفتر مخصوصی خواهند بود که در آن به ترتیب صورتجلسات ثبت خواهد شد.

 

ماده 33: در مواردی‌که در اجرای تبصره ذیل بند 16 ماده 7 قانون مقررات انتظامی اعضای هیأت علمی دانشگاهها متهم از کار معلق شود با صدورحکم برائت وی از سوی مراجع قضایی ذیصلاح حقوق تضییع شده عضو هیأت علمی به وی پرداخت خواهد شد.

 

ماده 34: درصورتی‌که مجازات معینه اخراج از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور باشد هیأتها مکلفند مراتب را کتباً به معاونت آموزش وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعکس و معاونت مذکور مدلول احکام مذکور را جهت اجرا به کلیه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور ابلاغ نماید و درصورت صدور حکم انفصال دائم عضو هیأت علمی از خدمات دولتی، هیأتها ملزم هستند مراتب  را از طریق کارگزینی به سازمان امور اداری و استخدامی کشوراعلام نمایند.

 

ماده 35: هیأتهای بدوی و تجدیدنظر بدواً به کلیه پرونده‌هایی که قبلاً در هیأتهای پاکسازی و بازسازی گذشته مطرح بوده و منتهی به صدور رأی قطعی نشده است رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهند نمود. رسیدگی  به این پرونده ها در مواردی‌که توسط هیأتهای سابق پاکسازی و بازسازی مورد رسیدگی قرار گرفته و رأی نیز صادر شده است لکن به جهتی رأی قطعیت نیافته است با هیأت تجدیدنظر می‌باشد و در مواردیکه توسط هیأتهای سابق رأی صادر نشده است به عهده هیأت بدوی خواهد بود.

تبصره: هیأتهای مذکور مکلفند قبل از پرونده های مذکور با توجه به اهمیت موضوع به مواد مندرج در ماده 14 قانون مقررات انتظامی هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور در صورت ارجاع رسیدگی نمایند.

 

ماده 36:  هیأتهای بدوی و تجدیدنظر مکلفند هر6 ماه یکبار گزارش فعالیتهای خود را کتباً بوسیله رئیس دانشگاه به وزیر فرهنگ و آموزش عالی و وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تسلیم نمایند.

 

ماده 37: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مکلفند محل و امکانات لازم و لوازم دفتری را در اختیار هیأتها قرار دهند.

 

ماده 38: کلیه اعضاء هیأت علمی رسمی قطعی و آزمایشی، پیمانی و قراردادی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور مشمول مقررات این آئین نامه می باشند.

 

ماده 39:  افراد غیر مفید مندرج در ماده 14 قانون مقررات انتظامی هیأت علمی عبارتند از :

1-     کسانی که فاقد شایستگی علمی هستند و یا شایستگی مزبور را از دست داده اند.

2-     افرادیکه صلاحیت عمومی ندارند.

3-     تخصص آنان مورد نیاز دانشگاه یا موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی دانشکده مستقل نمی باشد.

4-     فاقد بازدهی علمی هستند.

 

ماده 40: دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی و دانشکده مستقل در اجرای ماده قبل مکلف است کمیته ای مرکب از پنج نفر که حداقل سه نفر آنان عضو هیأت علمی با مرتبه استادیاری و یا بالاتر باشند تشکیل دهند.

تبصره: کمیته‌های مذکور نظر خود را درباره عضو هیأت علمی به رئیس دانشگاه یا موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی و مقام مذکور مراتب را به وزیر فرهنگ و آموزش عالی و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گزارش خواهد نمود.

 

ماده 41: وزیر فرهنگ و آموزش عالی و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از وصول گزارش در صورت تأیید، مراتب را به هیأتهای بدوی رسیدگی ارجاع خواهند کرد.

تبصره: رأی صادره از سوی هیأت بوسیله کارگزینی ابلاغ می گردد.

 

ماده 42: در صورت عدم اعتراض با توجه به ماده 4 قانون مقررات انتظامی حکم صادره قطعی و در صورت اعتراض به حکم صادره پرونده جهت رسیدگی به هیأت تجدید نظر ارسال خواهد شد.

 

ماده 43: کارگزینی دستگاه محل خدمت عضو هیأت علمی موظف است پس از وصول رأی قطعی از هیأت بدوی یا تجدیدنظر حداکثر یک هفته آن را اجرا نماید.

 

ماده 44: در مواردی‌که مدلول حکم دایر بر انتقال شخص به سازمان دولتی یا مؤسسات تحقیقاتی باشد دستگاه مربوطه موظف است ظرف 6 ماه مطابق ماده 14و تبصره 1 ماده 17 قانون مقررات انتظامی اقدام بعمل آورد.

 

ماده 45: در صورتی‌که در مهلت مقرر در ماده 43 این آئین نامه امکان انتقال افراد مزبور به سایر دستگاههای دولتی فراهم نگردد، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی - وزارت فرهنگ و آموزش عالی، دانشگاه مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی یا دانشکده مستقل طبق ضوابط مندرج در قانون مقررات انتظامی هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور نسبت به بازنشسته یا بازخرید کردن عضو هیأت علمی اقدام می نماید.

 

ماده 46: رئیس دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی با توجه به ماده 19 قانون مقررات انتظامی اعضای هیأت علمی اسامی افرادی که به خدمت آنان خاتمه داده شده است جهت طرح در هیأت تجدیدنظر به وزیر فرهنگ و آموزش عالی و وزیر بهداشت و درما ن و آموزش پزشکی اعلام نماید.

 

ماده 47: تغییرات در اصلاحیه های بعدی این آئین نامه به پیشنهاد وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با تصویب هیأت وزیران خواهد بود .

 

ماده 48: این آئین نامه پس از ابلاغ قابل اجرا است .


 

[1]- طی بخشنامه شماره 5202/12/21د مورخ 23/3/79 به واحدهای جهاد دانشگاهی ابلاغ گردیده است.